Mengemas Alatan Jahitan

Sebenarnya bab jahit-menjahit ni bukanlah bidang kepakaran aku. Aku menjahit di saat-saat kecemasan, contohnya jahit seluar Encik Hubby yang koyak, jahit sarung bantal, jahit tepi kain yang dah tetas benangnya..setahun boleh kira la berapa kali aku menjahit. Itu salah satu sebab aku beli mesin jahit yang paling murah kat dalam Malaysia. Tu pun kalau boleh aku nak minta kurang lagi harga. Nasib baik la beli kat Tesco..Fixed price..tak boleh tawar menawar.



 Dalam bekas tipuware ni bukannya puding roti kastard atau kek batik ye puan-puan...
Cuba teka..*teng..teng..teng..*(sound effect cerita Ibu Mertuaku)






Kat dalam bekas inilah tempat aku longgokkan alat-alat jahitan aku yang seciput tu. Dah menjahit pun setahun sekali, harusla kena dengan kuantiti barang jahitan yang aku ada kan..
Iye inilah kenyataannya..Dulu beginilah kehidupan alat-alat jahitan kat rumah aku..Sungguh kesian..
 Keadaannya sangatlah tidak terurus. Kalau nak cari benang warna hitam pun boleh aku tak jumpa, padahal ada je kat dalam tu ha..



 Atas kesedaran dalam diri, diiringi dengan semangat yang berkobar-kobar, aku merajinkan diri untuk mengemas alatan jahitan aku ini. Mula-mula keluarkan semua barang-barang. Longgok atas meja yang dilapik dengan kain, sebab kalau ada jarum ke atau pin yang halus tu takdela bersepah merata-rata. Boleh membahayakan nyawa.



 Letak kotak ini sebagai partition dalam bekas tadi. Kalau ambik satu barang tu dijamin kurang bersepah, sebab masing-masing sudah mempunyai rumah sendiri dalam bekas ini.



 Sediakan bahan-bahan untuk operasi membalut kotak tadi. Mereka terdiri daripada pensel, gunting, wrapping paper, pembaris, gam dan kotak.


 Proses mengukur dan menanda.---- Sila abaikan urat-urat yang timbul di tangan itu.



Proses menggunting. ---Enterframe tangan lagi sekali.



 Dah pun siap proses membalut. Untuk rekod, wrapping paper ini aku ambil daripada pembalut door gift yang Encik Hubby dapat masa pertandingan memancing. Sebab tu ada kesan renyuk dan lipatan dekat kertas tu.
Tapi takde sape kesah..sebab kotak jahitan ni pun bukan nak masuk pertandingan ratu cantik pun..
Recycle je wrapping paper yang dah terpakai. Ingat Reuse..Reduce and Recycle...




 Ini rumah untuk Encik Bobbin dan jarum. Alatan jahitan yang kecil aku simpan dalam bekas comel macam ni, senang nak cari. 3M -- Mudah, Murah dan Menjimatkan...




Nampak lebih kemas kat mata aku. Mata orang lain aku tak nampak sebab mata kita lain-lain kan..
Ha..sekarang masa untuk tepuk bahu sendiri..Syabas Inspektor Sahab!
Syabas..Mission accomplished..




7 comments:

  1. Replies
    1. Terima kasih..ni time rajin bolehla..
      Time kasih sudi dtg teratak hamba yg tak seberapa ni.. :)

      Delete
  2. blh lah apply ke my magic sewing box yg x seberapa nnti
    salam prknln
    http://iamtifa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. SALAM PERKENALAN DARIPADA UMIE SUE.
    MAAF SU LAMBAT BALAS EMAIL HARI TU..

    SU PUN SUKE KEMAS2 NI...HEE

    ReplyDelete
  4. akk. knape tak beli bekas yang dah siap ada bahagian-bahagian tu, lagi senang. Kite pakai tu je, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas jahit yg ni utk versi budget ciput dik..klu dh beli bekastu dh x ciput lg kan..trimakasih sudi singgah sini.. :)

      Delete




My Instagram