Meyimpan Stok Ubat Di Rumah

Tekak gatal macam nak masukkan tangan garu dalam tekak...
gile ko..macam terrorist jer gayanya..
Hari ni kurang selesa dengan hidung tersumbat..batuk..uhuk! uhuk!
Begitulah situasi yang sedang saya alami saat ini. Minggu ni penuh dengan irama bersin dan batuk berkahak..mengiringi setiap langkah saya.. Ayat novel tak tahan tu!
Cik Syifa pun last week demam..Encik Hubby je setakat ni sistem pertahanan badannya masih belum dapat ditumpaskan oleh bakteria-bakteria jahat.
Masa musim penyakit berantai ini kena pastikan makan ubat dengan berhemah..tak boleh hold dulu..nanti makin parah. Siapa yang rugi? Kita semualerrr..kata kartun Pak Abu sempena kempen anti rasuah. Amende ni..tak berkaitan langsung dengan kempen anti rasuah tu..
Okey..mukadimah jer dah berjela-jela kan..moh la kita tengok apa niat sebenar yang cuba saya sampaikan disini.


 Hadirin hadirat yang dihormati sekalian..
Ini adalah laci kecil yang bertingkek-tingkek..dan disebelahnya ialah bekas tipuware..
Nampak kosong..kosong..oo..o...o....kata Wawa Latif..tapi takpe kerana saya akan mengisi kekosongan itu dengan....

jeng..



jeng..




jeng...



 Ubat-ubat yang berselirat di rumah saya.
Ubat yang lama dah bercampur aduk dengan yang baru. Selalunya saya letak ubat dalam bakul putih tu. Masa dah nak tercirit barulah terhegeh-hegeh mencari. Bila nak cari ubat, bertambah sakit sebab ambik masa nak tengok satu-satu..Jadi saya pun membuat siri penyisihan ubat...hanya ubat yang baru dan belum tamat tempoh lagi saya simpan dan yang lain saya kumpul dalam plastik untuk dinyahkan dari diari kehidupan saya.  


 Kemudian saya letak dalam bekas bertingkat ini dan saya labelkan bekas ubat ini mengikut penyakit. 
Kalau selsema mesti kawan-kawan dia batuk, sakit tekak, demam..Tingkat kedua untuk tahan sakit dan antibiotik. Level nombor 3 pulak untuk penyakit yang melibatkan perut seperti cirit-birit, angin dan gastrik. Level nombor 4 saya letakkan termometer, syringe dan scoop ubat cecair.Kan senang nak cari...



 Tidak dilupakan bekas tipuware tadi, saya letakkan ubat cecair seperti ubat batuk dan gastrik.



  Lagi satu bekas ini untuk ubat yang tidak boleh di makan..macam ubat sapu, minyak gamat, minyak cap kapak, ubat demam yang masuk pung**** untuk Cik Syifa dan lain-lain lagi..

Update: Ubat pung**** dah msuk dlm esbok atas nasihat pakar-pakar Yun Nam..  :)




Inilah dia keluarga ubat saya. Yang tinggi bertingkat tu Pak nye, diikuti oleh Mommy dia and lastly anak dia yang paling pendek tu. 
Welcome to our family. 

Sekian
Take Care!








8 comments:

  1. hehe...bertingkek-tingkek ubatnya...apapun tetap kemas =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada 4 tingkek je..lagi satu tingkek tu kosong.. Hehe..thanks Fizah..

      Delete
  2. ubat demam yang masuk pung**** tu bukan ke kene letak dlm esbok???


    http://suesukasusun.blogspot.com/2013/10/susun-atur-komen-anda.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru je msuk esbok bonda..ampunkan patik..patik budak bru blaja..

      Delete
  3. byk nyer ubat...yg ubat mkn tu kene rajin check expired date..takot dok mnyemak simpan..bile time nak guna rupa-rupa dah expired :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..stok ubat utk 3 org..btul tu..kn cek exp date..bru ni la rajin nk kemas..bru tau byk ubat dh nak expired..thanks ye follow sy balik.. :)

      Delete
  4. rumah aty pon ubat kemahen banyak aty simpan..lagi2 ubat anak...huhu

    ReplyDelete
  5. Slm kenal

    Byknya ubat...akak pun sama jgk..senang time emergency..:-)

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

    ReplyDelete




My Instagram