Semangat Menyusun Atur Peti Ais

8:30:00 am Sha Nazri 1 Comments

Ini adalah sequence story saya semalam. Nampaknya saya cuma one step closer to the final countdown..Hhihihaha..omputih pulak..Saje je nak men "Jemah kan" diri...
Okey mari kita saksikan bersama-sama apa yang telah saya susun atur selama ini..



Pandangan dari pintu masuk peti ais..
Perubahan yang ketara ialah saya telah mencabut semua fridge magnet dan kawan-kawan beliau. Bila dah takde semua tu, rasa tenang jiwa memandang peti ais ni.




Tadaaaa! Nampak lapang...
Tema warna untuk peti ais saya ialah hijau, kuning, biru, putih..so colourful..
Kalau boleh nak satu kale je..semua putih, tapi nak wat macamana, dah takde..
Jadi gunakan mana yang ada..
Biar budget ciput, jangan sampai ikat perut sebab nak beli tupperware..





Bila dah susun macam ni baru lah perasan sebenarnya ciput je barang dalam peti ais yang betul-betul berharga. Mana yang dah luput buang, yang boleh letak kat luar saya letak kat luar, jadi kat dalam peti ais takdela bersemak samun dengan pelbagai aneka barang..



Ruang dekat pintu peti ais..Atas sekali tu saya letak ubat batuk, ubat demam..sebelahnya pulak pelbagai perisa dan pewarna makanan tiruan yang di benarkan. 
Ada rak kosong lagi..yang tu belum difikirkan kegunaannya..
Rak ke 3 pulak saya meriahkan dengan botol tom yam pes, taucu, mayonis dan sebagainya.
Kat bawah sekali saya letak minuman jus atau kordial. Tepi sekali yang berdaun tu bukan sekadar hiasan..tapi daun saderi yang saya masukkan dalam bekas berisi air. Konon-konon nak bagi tahan lama. Saya memang ada masalah kalau simpan daun bawang dan saderi..mesti cepat rosak. Kalau letak dalam bekas macam tu, harapan saya semoga mereka dapat bertahan seminggu dua lagi..





Sayur-sayuran semua saya bungkus dalam plastik zip lock. Lebih kemas dan senang untuk saya ambil.
Lagipun sayur lebih tahan lama. Sayuran berdaun macam kangkung dengan bayam tu saya bersihkan dan potong siap-siap, masuk dalam plastik zip lock tu. Selain dapat menjimatkan ruang, tak kotorkan peti ais dengan pasir dari sayuran tu, lagi satu bila nak masak terus campak je dalam kuali,,jimat masa..Ni pun cedok idea dari pakar-pakar..





Bahagian sejuk beku.  Macam biasa letak ikan dan ayam. Cili yang dah blender pun dalam ni sebab nak bagi tahan lama. Dalam bakul hijau tu kelapa parut. Stok untuk seminggu.. .suka masak lemak cili api...
Ada ice pack jugak..saje simpan kot la kalau ada sape-sape lebam, boleh tuam dengan ice pack.  



Tamat sudah ceritera saya dan peti ais..Saya sudahi dengan pantun dua kerat.
2  3 kucing berlari
Terima kasih sudi baca entri saya ni...



Take Care!!






You Might Also Like

1 comment:

  1. dah kemas..saya pun ada bakul hijau tu?
    saya punya warna biru beli kat DIY. buat letak sayur rencah bagai..

    Dah lama tak kemas secara menyeluruh. just lap lap macam tu.

    ReplyDelete