Sumpah Iblis..sebuah lagu yang hilang....

10:00:00 am Sha Nazri 0 Comments

Kisah ini bermula di zaman purbakala
Tika dunia masih lagi awal umurnya
Terbuktilah penderhakaan iblis durjana
Membusungkan dada kononnya engkau mulia

Lahirnya tercipta dalam api
Lahirnya tercipta dalam api
Yang kelak akan membakar dirimu sendiri
Yang kelak akan membakar dirimu sendiri

Terbayang-bayang sumpahmu di depan yang Esa
Selagi dunia masih berdegup hayatnya
Aku akan terus membawa racun bisa
Untuk santapan maut jin dan manusia


Berkali-kali sudah kau meragut realiti
Ingin memfantasiakan hidup ini
Ingin membangkitkan lagi riwayat berbisa
Agar terperangkap kami disangkar durjana
Agar terperangkap kami di sangkar durjana

Ingatlah insafilah hai makhluk semua
Ingatlah insafilah hai makhluk semua
Iblis pendusta dia anak neraka
Iblis pendusta dia anak neraka

Lailahaillalah..lailahaillah..

Lirik di atas ialah sebuah lagu nasyid yang saya tidak tahu kumpulan mana yang mendendangkan lagu tersebut. Nasyid ini saya dan rakan-rakan saya persembahkan sewaktu zaman sekolah rendah, semasa pertandingan antara sekolah-sekolah dalam daerah. Sangat lama..lebih 20 tahun lepas..sampaikan ada satu baris lagu ini yang saya dah lupa. Nasyid ini diajarkan kepada kami oleh Cikgu Azmi yang mengajar saya di sekolah rendah dulu.

Kenapa saya bercerita tentang lagu nasyid ini? Apa faedahnya?
Entah dari mana datangnya... tiba-tiba saya menyanyikan lagu ini, dan saya rasa saya perlu menulis liriknya di dalam blog saya supaya lirik lagu ini tidak luput dalam ingatan saya. Saya pernah mencari lagu ini di You Tube..tapi hasil pencarian saya menemui jalan buntu..kerana lain yang dicari, lain pulak yang keluar..Tanya Pakcik Google pun tak dapat juga..

Berbalik kepada persoalan yang saya bangkitkan tadi..kenapa?
Cuba lihat dan baca pada lirik lagu ini...Liriknya agak puitis untuk menerangkan sifat iblis...Liriknya juga mengajak kita untuk tidak terpedaya dengan tipu daya iblis.
Itu tentang liriknya...belum lagi melodinya..ada sesuatu yang berlainan tentang melodi lagu sumpah iblis ini. Melodinya agak misteri..kalau dialunkan dengan betul..boleh menimbulkan kegerunan kepada diri. Bukan takutkan iblis..tapi takutkan dosa mengikut hasutan iblis. Susah untuk saya terangkan tentang melodinya. Kena dengar baru tahu bagaimana alunan lagu nasyid sumpah iblis ini. Lagu nasyid ini mempunyai satu karakter yang unik bagi saya. Jarang ada lagu seperti ini zaman sekarang...
Kepada pencipta lagu dan lirik Sumpah Iblis..saya sangat admire hasil seni anda...Ini adalah salah satu lagu nasyid yang menjadi ingatan dan peringatan buat diri saya.




You Might Also Like

0 comments: