DIY: Homemade Document Holder daripada kotak


Olá, como você está?
Longa história .. você saudável ouviu isso? Comeu ou não ..            

Haiihh..pening hakak membaca status di atas.
Relax brother and relax sister,
jangan tergesa-gesa membuka new tab untuk google translate.
Saya boleh terus menterjemahkan di sini..
saya ulangi..bukan menjemahkan..tetapi menterjemahkan..

Tu dia..bahasa Portugis sudah keluar hari ini,
akibat sepakan percuma Piala Dunia di Brazil.
Terjemahan dari ayat di atas ialah..
Hai korang, apa khabar? Lama tak dengar cerita..Sihat ke?
Dah makan ke belum..

Kalau dah makan, ucaplah Alhamdulillah..
kenyang hari ni ye..ramai lagi insan di dunia masih kebuluran di luar sana.
Kalau belum makan, ambil secawan milo atau teh,
 cicah biskut sambil tu boleh baca cerita saya hari ini.
Jangan biarkan perut kosong..nanti berangin satu badan.

Okey..sekian dulu mukadimah saya..
mukadimah tak boleh bermeter-meter panjangnya seperti kain langsir,
 ia seharusnya pendek, ringkas dan padat
untuk mengelakkan penulis blog dari di keji. Huh..

Okey..saya teruskan dengan tajuk hari ini..

Mungkin ada yang masih termenung memikirkan idea
yang bernas untuk mengemaskan kotak ataupun cardboard
bahasa omputihnya yang masih terperap di dalam bilik stor.
 Daripada ia terbiar di sudut bilik ataupun di belakang pintu
saya ada idea yang boleh di kongsi untuk menjadikan kotak itu
 tempat untuk meletakkan dokumen, majalah,
kertas peperiksaan anak-anak dan lain-lain lagi.



Perkenalkan Cik Syifa..
Puteri saya yang ceria di atas kotak bekas dapur gas, 
sedang menarikan tarian Ali Café gaya Fahrin Ahmad. 
Berkepak-kepak tariannya dah macam ayam den lopeh..
Opss..peminat Fahrin Ahmad jangan cepat melenting..
Statement berkepak bukan ditujukan pada Encik Fahrin, tapi Cik Syifa..





 
Kotak tadi saya ukur dengan pembaris yang dibeli 
masa zaman saya kat Matrik Kuala Pilah dulu (dah lebih 10 tahun). 
Kemudian, potong dengan menggunakan pisau yang tajam.
Tips supaya lantai vinyl anda tidak calar 
sewaktu memotong kotak dengan pisau yang super tajam itu:
Gunakanlah  landas..iye..landas untuk memotong sayur 
juga boleh di gunakan untuk memotong kotak.




Kotak yang siap di potong mengikut ukuran saya.
Bahagian C itu untuk hadapan dokumen holder ini
dan bahagian D itu untuk tapaknya. 
Kalau dah ada kat rumah, boleh je digunakan untuk
dijadikan acuan untuk ukuran tu.




 
Meh kita gam pulak. Saya guna hot gun sebab nak cepat kering. 
Kalau gam cair yang biasa tu, kena jadi
patung cendana kat situ, duduk lama sikit, tunggu kering.





Kotak dah siap kena gam.





Jom kita balut document holder ni. Nak bagi lebih cantik, tertarik dan menarik.
Letak gam kat wrapping paper.





 
Dah siap balut.
  



 
Setelah di balut, saya letakkan fail dan buku di dalamnya.     

Mungkin ada yang bercakap dalam hati.
Ala..dokumen holder macam ni baru 2 rengget satu,
wat pe susah-susah I nak buat..I beli je..(mulut haruslah muncung) hehe..

Iye..boleh beli..silakan..tiada yang melarang,
tapi kalau anda rajin dan kreatif menggunakan
bahan-bahan terbuang di sekeliling anda,
sampah yang ada di rumah juga boleh menjadi sesuatu yang berguna.

Sekian, terima kasih berkunjung ke blog saya!  :)


Jaga diri baik-baik..



                                                                                                                                                                                                                                                                                                 





5 comments:

  1. sungguh menjimatkan...i is suka!! :))

    ReplyDelete
  2. wahhhh sha punyer lagi comel... hehehe

    ReplyDelete
  3. saya suka.. lagi comel lepas dibalut...

    ReplyDelete
  4. gigih!!!
    jom singgah www.rehanswardrobe.blogspot.com

    ReplyDelete




My Instagram