Pantry Versi Budget Ciput

11:30:00 am Sha Nazri 2 Comments

Hai kawan-kawan..
Sihat tak?
 Lama tak mengepos cerita kat blog ni..Sangat rindu..ekekek..
Cerita saya dalam 4-5 hari yang serba busy  ni 
saya mulakan dengan pantry kecil yang kiut miut tu..
Mana..? mana dia? Kiut sangat ke?
Meh dok dekat sikit..nak share ni.




Inilah dia pantry versi budget ciput yang saya perkenalkan di awal tadi.
Almaklumlah rumah sewa..takde la saya nak ber KC bagai. 
Nanti apa pula pandangan tuan rumah. Mungkin suka mungkin tak suka kan..
Jadi inilah satu-satunya jalan selain daripada jalan yang lain 
untuk saya menyusun atur stok barang dapur dan juga stok makanan 
yang tak seberapa tu, terutamanya bila tengah-tengah bulan..
Makin lama makin susut..banyak yang dah masuk dalam perut.

Masih ingatkah anda dengan rak ini? 
Iya..kalau anda masih ingat lagi rak ini saya gunakan untuk meletak buku
 di sudut home office saya yang kos rendah itu. Sekarang dah beralih ke dapur.
 Buku-buku saya dah pindah ke rak yang lain.
 Sebenarnya rak ini dah beberapa kali berpindah randah mengikut kesukaan hati saya..haha..
tapi saya janji yang ini mungkin bukan kali terakhir..
pengubahsuaian ini akan terus berlaku selagi hayat di kandung badan.

Rak ini betul-betul berada di tepi dinding ruang masuk ke dapur cinonet saya. 
Pantry kecil ini ibarat penyambut tetamu yang mengalu-alukan kedatangan saya ke dapur. 
Saya letak di sini sebab tempat ini agak strategik, bersebelahan dengan dapur memasak dan yang paling penting saya dah tak boleh fikir lagi tempat lain kerana ruang yang agak cinonet di sini.
 Kalau letak mengadap tempat lain di khuatiri nanti badan dah kat dapur,
 tapi kaki masih di luar dek kerana tersepit di tengah-tengah.

Okey jom  saya cerita fungsi rak ini di setiap tingkatnya.

Nun di atas sana saya letakkan stok ubat-ubat yang saya pernah cerita di SINI
Nampaknya ada 2 buah bakul merah lagi, maknanya stok ubat dalam
 rumah sudah bertambah dan saya perlu lakukan sesuatu nanti..iaitu sesi penyisihan ubat. 
Tudung saji hijau tu saya sangkut kat dinding, sebab jarang di gunakan.
Tingkat pertama bahagian satu: 
Saya susun semua jenis sedara mara tepung kat sini. 
Saya suka buat kuih tapi tak la rajin sangat. Suka-suka je..
Cuba resepi ..kadang-kadang ok, kadang-kadang ko..
bolehlah untuk  family makan. Antara koleksi tepung saya ialah
 tepung gandum, tepung pulut, tepung jagung, tepung ubi,
 tepung naik sendiri, tepung roti, tepung pau dan tepung kastard. 
Kaya lah tauke tepung.  Lepas ni saya boleh bukak kedai jual tepung online. 
Tapi tepung-tepung ini saya belum nak let go lagi. Haha.. 
Eh..ada satu bekas berisi keropok udang kat tepi tu tersesat. 
Ini mesti kerja En Hubby.
Kena buat label cepat-cepat ni. 
Pengsan kang nak cari tepung gandum bila nak buat cekodok nanti. 
Sementara waktu ni saya label dengan sticker kuning, tulis tangan. 
Tak cantik sebab tu tak nak tunjuk dulu.
Bahagian kedua tu saya letak gula, nestum dan susu. 
Senang untuk saya ambil bila dah letak satu tempat macam ni. 
Dalam bakul putih tu saya letak tisu, plastic zip lock
baking paper dan aluminium foil. Dalam bekas biru yang rendah tu pula ialah 
baking powder, ovalette dan yis.





Okey  beralih ke tingkat yang kedua.
Telur yang sudah di basuh bersih saya letak dalam bakul biru.
 Kemudian di ikuti dengan bakul yang berisi kaum kerabat botol
 iaitu sos cili, sos tiram, kicap, cuka dan fish sauce.
Dalam bakul putih sebelah botol-botol tu pula ialah jar 
atau botol mayonis yang saya guna semula. 
Cerita pasal botol  atau jar ni saya ada kongsikan di SINI
Dalam botol tu antaranya saya isikan dengan kacang, kismis dan lain-lain lagi. 
 Di bahagian ketiga pula saya susunkan bihun (yang pasti bukan cap masjid),
 spaghetti , meggi dan bekas yang berisi biskut dan kerepek.
Bawah tu pula, dalam bakul pink..motif guna kaler pink?
 Sebab nak bagi keceriaan pada rak ini. Pink ialah warna motivasi untuk saya memasak. 
 Dalam bakul pink tu ada bawang besar, sebelahnya bawang putih dan kentang. 
Maaf kerana kentang tidak begitu menonjol di situ di sebabkan kentang tinggal sebiji je.. Hehe..
Ini di sebabkan kentang-kentang yang lain telah di korbankan untuk membuat pegedil. 
Selain daripada botol rempah ratus yang saya cerita kat SINI, 
saya ada satu lagi tempat untuk simpan rempah ratus yang masih 
didalam plastik tapi sudah di buka bungkusannya. 
Ada rempah yang dalam plastik besar, tak muat untuk masuk semua dalam 
bekas rempah ratus yang kecil itu. Saya ikat dengan getah dan kumpulkan semua tu 
di dalam bekas empat segi yang berpenutup merah itu. 
  
Di sebelahnya pula bekas kosong yang boleh pusing-pusing tu.




Bawah sekali minyak masak.  Beli dua sebab minyak masak selalu tak cukup stok kat kedai. 
Tak taulah kenapa..time nak dekat puasa dan raya ni mesti 
ada kekurangan bahan mentah kat pasaraya, kedai runcit pun sama. 
Kekadang terpaksa beratur nak beli minyak masak. Sebab tu beli 2 botol sekaligus.
 Saya letak beras dalam bekas bulat tu.
Blender pun kat situ. Senang nak capai.
 Barang eletrik yang jarang guna saya letak dalam storage box.



Bila susun macam ini, lebih banyak ruang yang saya boleh gunakan.
 Senang untuk saya cari barang-barang kering untuk memasak 
dan saya boleh memasak dengan riang gembira.  
Tu je buat kali ini.

 Jaga Diri!
               
















               




You Might Also Like

2 comments:

  1. halemak!! suka sgt ni....baguslah sha share mcm ni...suka!!

    btw, pengubahsuaian selagi hayat dikandung badan ekkk...itu kelakar ok! ;D;D

    ReplyDelete
  2. sukanyer tengok pantry awak ni... tersusun kemas... memang taukeh tepungla awak... kekeke....

    ReplyDelete