Cerita Bila Seterika Ku Hangit

Argghh!!.. okey..okey...tarik nafas...lepasss...ops...tempat lain pun turut melepas sama..
Yela..puasa kan..angin banyak dalam badan..maafkanlah patik..pacal yang comel ini (skrip yang realnya ialah pacal yang hina..tapi saya tukar jadi comel)

Stress bila seterika saya ada kesan hitam. Salah saya juga kot..kot lagi tu. Tak dapat terima hakikat..




Berbalik pada cerita seterika. Setelah seterika tadi hangit, 
saya pun cepat-cepatlah menggoogle. 
Cari tips yang boleh membantu saya menyahkan kesan hitam pada seterika itu.
 Kalau kesan hitam masih tak hilang..susah hati saya, 
sebab baju-baju yang lain pun akan terkena kesan hitam tu bila nak seterika nanti.

Antara tips yang telah saya cuba tanpa berputus asa ialah....

Tips yang pertama:
Panaskan seterika pada tahap minimum .
Gosokkan seterika pada kain yang telah dicelup dalam air bercampur cuka.
Lepaskan tu gosokkan pada kain atau tuala lembap yang bersih.
Hasilnya:
Tidak menemui kejayaan.



      Tips yang kedua:
Ambil lilin dan gosokkan pada permukaan seterika yang ada kesan hitam.
Selepas itu gosokkan permukaan seterika diatas daun pisang.
Sedih kan tengok daun pisang tu. Kalau pisang boleh tanam dalam pasu mungkin saya boleh dapat daun pisang secara percuma. Disebabkan pokok pisang agak sukar di temui di kawasan rumah saya, saya telah menggunakan dengan sebaik-baiknya pembalut tempe. 
Basuh sikit daun pisang yang ada kesan tempe tu dan saya pun cube melakukan tips yang saya telah google tu.
Hasilnya:
Kesan hitam pada seterika masih tidak hilang, 
yang dapat hanyalah aroma daun pisang yang telah berlegar-legar 
di ruang udara di dalam rumah saya.


Tips yang ketiga:
Sediakan garam dan kain atau tuala lap.



Taburkan garam di atas kertas suratkhabar.
Kemudian gosokkan seterika diatasnya.
Gosok jangan tak gosok..siap nyanyi lagi..
suara panggil hujan..tapi tak turun jugak hujan..tambah panas lagi adalah..hihi..
Hasilnya:
Puas hati sebab kesan hitam yang pekat tu perlahan-lahan terasing daripada seterika tu.
Okey..tips ini boleh di percayai dan di hebah-hebahkan kepada mereka di luar sana.
Silalah cuba..recommended


Saya gosokkan sikit dengan kain yang saya telah celupkan dalam cuka yang bercampur baking soda dan sedikit air. Harapan saya supaya kesan yang masih tertinggal sedikit coklat tu dapat di hilangkan.
Tapi sebelum nak lap ni, pastikan lap sikit dulu kat small area, kang jahanam seterika riban-riban Cik Ta.
Dah kena beli seterika baru..Budget cuma ada untuk beli tikar buluh songket kat Jakel je..



 Final product..
Bolehlah kan..asalkan kesan hitam pekat tu hilang cukuplah..
saya pun dah berpeluh-peluh 2 jam mengadap seterika ni.

Okey boleh sambung seterika baju Encik Hubby balik..


TAke CAre..


Doa untuk Palastine...
Al fatihah untuk MH 17..







4 comments:

  1. Terima kasih Sha di atas tips2 berguna ni....seterika saya pun selalu hangit...hihi :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2..kasih diterima.. :)
      Tips tu pun sy tiru dr blog lain jugak..

      Delete
  2. tq sbb link to my blog, singgah and bg comment :) i pun suka baca your blog.. i dah link to yours. tp blog i jarang update..mood kelaut kekadang.. tapi keep on reading ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok..time kasih krn sudi dtg jenguk blog sy.. :)

      Delete




My Instagram