Lesen P saya dah Full!

Ini cerita 3 bulan yang lepas.
 Baru nak tepek kat sini. 
Malam tadi dalam berita TV3 ada berita pasal syarat baru untuk belajar memandu.
 Sekarang masa belajar dah up dari 21 jam ke 22 jam. 

Lepas tu dah takde pakej-pakej gerenti lulus. 
Sebab banyak melibatkan orang-orang dalam yang makan suap.
Kalau dulu 20% sahaja penilaian daripada ujian komputer tapi sekarang ujian komputer 80%. 
Dan kena belajar jugak cara memandu jenis kereta manual dan automatik.
Begitulah sedikit sebanyak apa yang saya dengar dalam berita 
sambil mencuci pinggan mangkuk selepas berbuka semalam.

Atas sebab-sebab itu saya teringat nak update pengalaman saya semasa 
memperbaharui lesen daripada P kepada Full. 
Sebenarnya lesen P tu dah tamat pada Disember tahun lepas, 
tapi sebab saya rasa okey je pakai P kat kereta, kalau slow tu, 
agak-agak macam terhegeh-hegeh biasanya P di maafkan, 
kalau jumpa dengan pemandu prihatin..mereka akan pasrah. Hehe..
Tapi jangan buat naya orang lain. Tak baik tau..
Disebabkan tempoh untuk renew lesen P ke full ni setahun daripada tarikh lesen expired, 
jadi saya pun berlenggang kangkunglah memerap lesen ini di rumah.
 Sebabnya selalu Encik Hubby yang drive.

Sampailah suatu hari Encik Hubby mengingatkan saya untuk tukar lesen.
 Takut kalau-kalau dia outstation, ada kecemasan kat rumah, 
sekurang-kurangnya saya boleh memandu ke tempat yang dituju
 tanpa kena tahan dengan JPJ. Kotlah nasib tak baik,
 kena tahan tepi jalan, masuk paper muka depan pulak tu,
 glamourlah Encik Hubby dikalangan jiran tetangga.
JPJ paling dekat dengan rumah saya ialah JPJ Wangsa Maju.

 Punyalah panas time tu. El nino musim panas.
JPJ bersebelahan dengan Puspakom Wangsa Maju.
 Sampai JPJ Wangsa Maju berpusing-pusing mencari parking. 
Ramainya warganegara yang nak berurusan kat sini.
Nak wat macamana..kalau nak tukar ke full 
kena jugak buat kat JPJ tak boleh buat kat pejabat pos.
Tapi kalau nak renew bolehlah beratur kat pejabat pos pulak..

Saya mengusung Cik Syifa ke kaunter untuk ambil nombor giliran 
sementara Encik Hubby cari parking. 
Penting sangat…bawa kad pengenalan dan gambar paling cun di alam ini, 
sekeping je (akan dipulangkan)
Tak payah isi borang ke interview ke hape..tunggu jelah sampai nombor anda dipanggil.

Sementara tu, Cik Syifa saya tinggalkan sekejap dengan Encik Hubby. 
Pergi beli cekedis kot..


Bila nombor giliran dipanggil, tunjuk kad pengenalan dengan lesen lama.
 Kemudian pegawai kat kaunter tu akan minta bayar RM30 untuk setahun.

Resit bayaran

 Lepas bayar sila ambil tempat duduk di kaunter hujung nun di sana.
 Masa saya tengah tunggu ni ada mamat yang 
tak berapa nak ensem asyik follow saya je. 
Saya duduk depan, dia duduk depan. Saya tukar tempat duduk di belakang, dia ikut jugak.
 Haiihh..kenal ke? Kalau kenal awat senyap..Ishh..macam psiko je mamat ni.
Hai cepatlah..cepatlah nama saya di panggil..
Rasa terlalu slow sangat masa berjalan. Tik tok tik tok..

Ahah!..akhirnya seorang pegawai yang berambut jarang, 
ditengahnya terdapat kilatan cahaya memanggil nama saya. 
Kuatnya suara dia. Rasa diri terglamour sekejap.
Saya pandang mamat psiko tu, dengan pandangan yang agak bongkak.
 Yelah. I dah kawen okey..
Hanya Encik Hubby bertahta di hati. Ekekekek..

Lesen baru saya. Tamat tempoh masa harijadi saya.
 Lagi 2 tahun. Lama lagi..hehehe


Bye-bye lesen P.
Kau tetap jadi kenangan..

Alhamdulillah..selesai urusan di JPJ. Lepas ini boleh racing..
haha..takde maknanya..saya sayang nyawa saya. 
Dan menghargai kehidupan yang ada.
Don’t drink and drive!
Pesanan khidmat masyarakat ini 
di bawa kepada anda oleh JPS..Jabatan Pengangkutan Shasha.


Take Care!


No comments:

Post a Comment




My Instagram