Mood Menyusun Almari Dapur

Kan kita semua gila Bola bola bo. Bola bola bo bo.Bola bola bo. Bola bo bo bola

Adoiii..ni semua Encik Hubby punya pasal..dia yang minat bola saya yang giler. Kekadang boleh pulak lagu ni termasuk dalam otak masa baca doa iftitah..opss..tergelincir lidah menyebut..itu kalau masa iman tak berapa nan ado..ish..mintalah dijauhkan..

Puasa hari ke tiga..Alhamdulillah..masih bersemangat nak teruskan menyusun atur di rumah. Walaupun cuaca agak super duper panas, tapi kan ke perkara biasa..kalau puasa memang cuaca agak hot. Sejak saya dilahirkan ke dunia lagi, jarang ada time bulan puasa musim hujan. Inilah dugaan..lapar..dahaga..panas..bayangkan di padang mahsyar..lagi tak tercapai dek akal fikiran bagaimana keadaannya di sana nanti. Puasa pun puasa jugak, kerja-kerja rumah tetap jalan..
Semalam saya mengemas almari dapur saya yang tak berapa nak riban-riban tu..So far saya sangat berpuas hati dan bersyukur ada jugak almari ini tempat saya memasak dan menyimpan barang. Alhamdulillah..
Almari dapur ini telah berjasa kepada saya sewaktu mula-mula berumahtangga dulu..



Inilah kitchen kabinet saya..omeyyy kan :P
Atas tempat memasak..bawah tempat simpan barang. 



Saya gunakan lapik pokaldot yang sangat cute ini. Beli kat Mr DIY RM2.90.
Menurut pengeluarnya:
Menyerap dan menyahkan bau, dan mengurangkan pembiakan bakteria
Mengelakkan kelembapan dan habuk
Kalau minyak atau sos tumpah boleh dilap je dengan tisu
Plastik lembut, dapat melindungi barang-barang serta kayu kabinet yang riban-riban tu
Sekian..Wasalam



Potong ikut keluasan yang di kehendaki.
 Saya letak double solitape sebab benda ni asyik nak bergulung je.



-Sebelum-
Saya letak pinggan mangkuk dan juga sepupu-sepupunya di dalam almari ini.



-Selepas-
Ini selepas di kemas. Ikut panduan daripada Sifu susun atur, Less is more..
Senang nak guna terutamanya bila ada wartawan yang tiba-tiba terjah rumah saya.
Bajet macam retis pulak.. ;)



-Sebelum-
Beralih ke rak yang di tepi pula.



-Selepas-
Rak atas tempat simpan peralatan baking. 
Kalau time terlajak rajin tu..bila nak buat kek ke biskut ke hanya cari kat bahagian ini sahaja.
Rak bawah pula saya simpan balang untuk isi kuih-muih untuk hari raya. Baru 3 hari puasa dah ingat raya..
Takpe yang penting persedian awal untuk mengelakkan trafik jam kat rumah.



-Sebelum-
Dalam laci penuh dengan pelbagai aneka barang. Ini kes sumbat je..
Di luar nampak kemas di dalam hanya saya dan Tuhan saja yang tahu..



-Selepas-
Saya letak sudu, garfu, pemarut, slicer, dan besi pengadun (mixer) di dalam laci.
Bekas warna biru tu muat-muat je dalam laci ni. Thank God..
Kalau tak satu hal pulak nak gergaji potong bagi muat dalam ni..
Ini kalau kena air pun insyaAllah..masih selamat lagi. 
Kayu laci pun tak cepat kembang.



-Sebelum-
Tak lama dulu saya simpan peralatan baking saya dalam bakul ini.



-Selepas-
Saya simpan mixer, blender kecik yang comel untuk 
Cik Syifa masa dia baby (sekarang guna untuk blender jus buah) dengan kettle.
 Ini semua produk yang saya selalu guna. 


Walaupun ruang agak terhad..tapi dengan susun atur, dapat jimat banyak ruang. 

Take Care!

5 comments:

  1. buat apa kc riban2 klau tak kemas kan?
    mcm ni pun ok, janji kemas and sweet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..betul..betul..
      time kasih..tetiba rs sweet sgt.. :)

      Delete
  2. sy pun pasang alas yg sama jugak utk almari sy,kemas skit nmpk nya kan selain nmpk cantik..hehe
    salam perkenalan dr sy..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih berseri bl ada alas ni..
      salma pkenalan juga dr sy...

      Delete
  3. sy pun pasang alas yg sama utk almari sy..nmpk kemas n cantik skit kan..hehe
    btw,salam perkenalan dr sy..;)

    ReplyDelete




My Instagram