Suatu Hari..Saya Drill Dinding

7:31:00 am Sha Nazri 8 Comments

Semalam saya telah mengambil keputusan yang drastik untuk berdikari,
 tanpa mengharapkan Encik Hubby untuk drill dinding kat dapur.  
Buat drill kat dinding tu bukan nak skodeng tau! 
Tapi nak pasangkan penyangkut kat dinding.

Dengan lafaz bismillah..mari kita mulakan dari sekarang!

Sangat excited sebab saya telah merasmikan drill Encik Hubby ni.
 Lepas semua ni siap,saya mesti pastikan 
drill ini kelihatan berkilat seperti baru keluar dari kilang. 
Oh! dunia ini penuh kepalsuan..hehe..

Buat pengetahuan semua saya idakla pakar dalam bidang drill ini. 
 Kalau ada benda yang saintitifik tu janganlah tanya saya.
 Tanyalah pada tauke kedai hardware yang boleh di percayai. Dia lebih memahami. 
Saya cuma boleh kongsikan apa yang saya tau melalui pengalaman yang ciput ini.
 Harap maklum.

Okey..saya mulakan dengan doa sebelum nak mendrill:
Ya Allah ya Tuhanku..mudah-mudahan semuanya selamat. 
Permudahkanlah pekerjaan ku hari ni. Amin..


Langkah pertama saya tandakan dulu lubang penyangkut ini, 
sambil memastikan yang ukuran tersebut tepat, tak sengit.

 Safety tips : 
Pastikan tempat yang nak drill tu takde sambungan wayar atau paip.
 Kalau tak keras melengkunglah ko kat situ Jemah..Ini sangat-sangat penting. 
Selain guna alat yang boleh kesan live wayar dan saluran batang paip dalam dinding tu,
 saya gunakan traditional method. Perhatikan betul-betul kedudukan suis dan paip air. 
Elakkan drill pada dinding yang hampir dengan suis dan paip itu. 
Contoh kalau suis itu kat bahagian bawah, jangan drill dekat bahagian atas suis tu. 
Ditakuti ada sambungan wayar kat situ. 


Saya tapekan plastik dekat dinding. 
Plastik tersebut berfungsi sebagai tadahan untuk habuk yang keluar masa mendrill nanti. 
Takdelah bersepah dan jimat tenaga untuk menyapu atau memvacum.

Lepas tu bolehlah cari cermin mata atau goggles
 dan mask untuk tutup mata dan hidung daripada habuk.
  Saya tak pakai. Sebab takde. Goggles tu ada saya beli dulu, tapi 
tah kemana Cik Syifa letak lepas dia bawak pergi berenang dalam bath tab dia, 
hilang tanpa berita.


Langkah seterusnya ukur wall plug yang nak guna tu dengan drill bit.
 Jangan guna drill bit untuk kayu pulak.
 Seperti gambar di atas, drill bit ini khas untuk masonry atau dinding konkrit. 
Untuk pastikan saya tak terlebih mendrill, saya lekatkan tape pada drill bit tu,
 supaya ukurannya sama dengan wall plug. 
Drill bit mestilah sesuai diameternya dengan wall plug, kalau tak nanti terlebih besar, 
wall plug jadi longgar. 


Kemudian ketatkan drill bit dengan menggunakan besi pengetat drill bit 
yang dipanggil chuck ni. 
Make sure ketat, kang terpelanting pulak kena tempat lain.


Tiba masa untuk drill. 
Safety first:
Masa drill kena bagi tekanan yang kuat -lawan arus tolakan mesin drill itu.
Drill sampai had tape yang kita dah lekatkan pada drill bit itu.
Kalau drill jangan lama sangat, takut motor terbakar.
Kalau guna extension cord, pastikan let loose, jangan tegang sangat.
Tips ini dibawakan kepada anda daripada forum di Carigold.



Dah siap drill, bolehlah masukkan wall plug. 
Kalau wall plug tu degil tak nak masuk
 ketuk ala-ala manja gitu dengan menggunakan hammer .


Selepas itu pasangkan skru pada penggantung yang berharga RM2.80 ini.


 
Dah siap. Boleh gantung koleksi sarung tangan oven ini.
 Homemade je..
Sebab tu kat rumah saya ini,
 sarung bantal sama corak dengan dengan sarung tangan ini. 
Sepasang kan..hehe.
Lebihan kain yang saya gunakan untuk buat sarung bantal saya 
jahit menjadi sarung tangan ini.

 Saya tunjuk kat Cik Syifa..Cantik tak Mama buat?
 Cik Syifa cakap.. tik! Yang bermaksud cantik…
hihihi..happy bila anak saya yang setahun jagung tu puji. Tak cantik pun dicakapnya cantik..
Pandai ambik ati mama ye..Sukeler tu..

Saya menyusun dua puluh jari termasuk jari kaki memohon maaf jika ada terkasar bahasa.
Saya sudahi dengan ucapan Selamat Men drill!

Take Care!.


















You Might Also Like

8 comments:

  1. wahhh bagusnyaaa, kalau saya ni belum tentu berjaya huk huk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun xbrape pndai dril..cuba je.usaha tngga kjyaan..

      Delete
  2. bagi saya drill sangat penting.. bayangkan saya beli drill saya sendiri sblm kawen.. lepas kawen.. hasben pelik sebab saya ada drill.. hahaha.. tapi tak pernah pon drill sendiri... pernah cuba..tapi tak trdaya..mungkin drill saya jenis berat besar tu watt tinggi..memang penuh tenaga nak buat tu..ker sebab saya yang kurus sangat nak angkat drill pon tak larat..hahah... jadi saya beli dan mintak tolong orang tebukkan bile2 masa saya nak berdekorasi kat dinding giteeww..lepas kawen..memang jadi tugas hakiki suami.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bgusnye Aty.bli drill..klu sy time tu sibuk bli makeup..skrg make up pun dh expired.. :)

      Delete
  3. bagus2, ada juga wanita yang pandai drill sendiri... kalau drill tu kena tgh juga laluan paip dlm dinding ikut mana, dan laluan kabel elektrik. jgn sampai terkena paip dan kabel, nanti susah nak kena pecahkan dinding nak kena sambung balik. ape pun tahniah kerana berjaya mendrill.

    tumpang iklan ye...
    http://shower-heater.blogspot.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..baik2..time kasih atas nasihat tu.

      Delete
  4. Sebelum mendrill dinding, kena set dulu ke 'mode' ?

    ReplyDelete