Trick Baru Cik Syifa

7:30:00 am Sha Nazri 1 Comments

Malam tadi selepas berbuka puasa, 
saya menonton TV di ruang tamu.
Cik Syifa pula sibuk dengan buku mewarnanya 
dan "kole" dalam bahasa pelatnya yang bermaksud colour.


Sedang saya khusyuk menonton berita sambil berwhatsapp,
 Cik Syifa membawa sebuah buku dan meletakkannya di tepi pintu.



Selang beberapa minit kemudian, dia datang lagi dengan dua buah buku di tangan.


Buku-buku itu di letakkan di atas buku yang pertama yang di bawanya tadi.



Cik Syifa menyusun buku-buku tersebut bertingkat-tingkat.
Saya memerhatikan sahaja tingkah-lakunya. 
Dalam hati saya, mungkin Cik Syifa nak menyusun 
buku-buku ini sama seperti dia menyusun permainan bloknya. 
Mungkin juga dia nak jadikan tower macam 
yang selalu saya buat dengan dia.


Tapi tak lama selepas itu, Cik Syifa tak pula mengambil buku-buku yang seterusnya.
Dia hanya berdiri di situ, sambil mendongak memerhatikan 
sliding door dan seterusnya memandang ke arah muka saya.
Saya berpura-pura khusyuk menonton tv,
seolah-olah tidak sedar apa yang sedang di lakukannya. 

Apakah yang ingin dilakukan oleh Cik Syifa kali in?..
jeng..jeng..jeng....
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>


Ini rupanya trick terbaru Cik Syifa..!
Buku-buku yang disusunnya tadi rupa-rupanya 
untuk tempat dia berdiri, menjadikan dia lebih tinggi
 supaya dia dapat mencapai  dan membuka lock dekat sliding door tu.
Saya tak pernah terfikir Cik Syifa yang baru 
setahun 11 bulan mempunyai akal sepanjang ini.
Ini adalah sangat bahaya! Kalau saya terlupa kunci grill..
aduyai..Cepat jelah Cik Syifa sampai keluar.
Kat luar tu bahaya nak oi..ni tingkat 4..nauzubillah..Jangan jadi superman..
mintaklah dijauhkan..saya akan selalu
 ingatkan diri saya supaya lebih berhati-hati...
Jangan sesekali lupa kunci grill..
Cik Syifa semakin lama semakin banyak yang dipelajarinya. 
Anak-anak sekarang semakin bijak..dengan melihat sahaja, mereka dah pandai...



Aksi Syifa sengih sampai telinga bila saya tegur dia..
Gotcha!..ha..Syifa..mama dah nampak apa Syifa buat.
Dah turun..jom kita sambung colour..










You Might Also Like

1 comment: