Easy Mop - Mop Raya Saya

8:30:00 am Sha Nazri 2 Comments

Rasanya belum terlambat saya nak ucapkan Selamat Hari Raya kepada saudara serta saudari.
 Setahun hanya sekali merayakan hari yang mulia ini..hihi..siap nyanyi lagi.

Lama saya menyepi…bizi….
tapi saya tetap teringat-ingat pada blog saya ini.
 Siang malam hati tertanya-tanya, berapa banyakah sawang yang sangkut dekat blog ini..
Tapi hari ini …I’m back!!!..untuk menyahkan sawang-sawangan itu. 
Okey, cukuplah tu pasal bab sawang. Boring....

Sebelum raya hari tu saya telah membuat sedikit pelaburan.
 Pelaburan untuk beli mop baru. 
Orang sibuk cerita pasal beli baju raya, saya pulak sibuk cerita pasal beli mop.
 Eh..mop ni bukan calang-calang mop tau.
Mop yang akan menjadikan aku, kamu dan dia yang pemalas nak mop lantai itu..
akan menjadi rajin apabila menggunakan mop ini.

Memperkenalkan… 

Penerangan pada kotak:
Inilah Easy Mop. Membuat kerja rumah lebih mudah.
Tak gunakan elektrik -senang nak guna (jimat bil letrik)
Tak payah sentuh air -tak payah nak perah kain mop dengan tangan (tangan tak bau busuk)
Boleh guna pedal kaki atau press je guna tangan untuk keringkan kain mop
 (Yang ni guna tenaga sendiri, free je tak payah bayar)



Lagi penerangan pada kotak. 



Dalam kotak tu ada aksesori mengemop seperti di atas.


Sebelum mengemop, saya cantumkan dulu kepala mop (benda yang warna hijau) tu
dengan kainnya dahulu ( benda warna putih). 
Nak bagi faham betul-betul ni..Faham tak? Angguk sekarang jugak kalau faham.
Nak senang pijak je atas kepala mop tu, 
bila dengar bunyi "click" maknanya dah berjayalah tu.
Kalau nak tanggalkan kepala mop pulak, pijak kain mop dan tarik handle tu ke atas,
 tarik kuat sikit tau. Kalau ala-ala manja tak jadi.
Lepas tu sambungkan pula dengan pemegang mop tu.
Kepala mop ini boleh pusing 180°.
 Kalau nak mengemop kat bawah meja, kerusi atau celah-celah sempit tu 
agak mudah dengan bentuk kepala mop yang leper tu.



Selepas itu, isikan air kedalam baldi hijau ni, 
dan tuangkan 1/3 penutup cecair pencuci  lantai ke dalam baldi.




Takat air dalam baldi seperti anak panah dalam gambar di atas. 
Jangan ter over limit pulak.
Basket putih tu tempat untuk keringkan mop dan 
dalam baldi hijau tu pun ada fungsinya juga,
 iaitu boleh membersihkan kain mop,
 ia berpusing sama seperti kita keringkan kain mop.
Harap maklum.



Ini cara untuk keringkan kain mop. 
Masukkan mop dalam spinning basket dan pijak handle yang ada anak panah tu.
 Best tau bila spin ni.
 Berpusing-pusing..Macam spin dalam washing machine pulak.
 Saya ber eksperimen untuk keringkan beberapa helai kain buruk..
menjadi..tak payah perah kain guna tangan. hehe..



Handle mop boleh di sesuaikan mengikut ketinggian 
dan kerendahan anda yang nak mengemop.
Kalau nak keringkan guna handle, cuma tolak klip putih tu ke atas,
 pegang handle mop yang ada cover plastik hijau tu, 
dan tolak ke bawah dalam spinnning basket tu.
Saksikanlah ia berpusing-pusing macam dalam salad spinner.



Masa untuk mengemop!
Selain mop lantai, sangat berguna untuk saya mengelap air yang ditumpahkan oleh Cik Syifa.
Bersihkan habuk kat kipas pun boleh dan pelbagai kegunaan lain mengikut kreativiti masing-masing.
Saya puas hati dengan pembelian kali ini, sebab mop inipun banyak dapat good review daripada pengguna. Pembelian yang pada mulanya dianggap satu pembaziran oleh Encik Hubby kini menjadi kegunaan yang cukup bermakna buat saya dan Encik Hubby.
Kat mana saya beli? Cari kat Lazada..Harga mampu milik.
Sekian.

You Might Also Like

2 comments:

  1. wah, menarik... blh spin ek? hebat..hehe.. saya dah ada bakul pemerah yg biasa tu.. so, saya bl mop biasa jela.. tp kl ada yg ni hidup lebih bermakna la..hehehe... sokong kata-kata shasha.. yg malas pun akan jadi rajin dgn mop ni..haha

    ReplyDelete
  2. pernah nampak tapi belum ada bajet untuk beli lagi, tunggu kumpul duit dulu . Sebab sekarang baru masuk rumah baru, banyak kelengkapan lain nak beli

    ReplyDelete