Makeover Tuala Lap

11:29:00 am Sha Nazri 3 Comments

Masa saya jalan-jalan dengan Cik Syifa, menghabiskan masa terluang kat Tesco,
saya ternampak tuala lap yang gantung-gantung untuk lap tangan tu. 
Ada yang berharga RM6.90 sampailah berbelas ringgit pun ada.
Mungkin design dengan kualitinya diambil kira sampai harganya mencecah belasan ringgit.



Pada saya yang ekonomi ni kalau setakat nak lap-lap tangan tu, budget RM4 dah memadai.
Tuala lap ni saya beli di MR DIY, harga kalau tak salah dalam RM3.
Kainnya pun ok je..Kalau lap tangan atau pinggan mangkuk yang basah,
 mudah je serap air dan tak tinggalkan kesan serat-serat benang pada pinggan mangkuk.

Jadi, berbekalkan semangat waja, 
hari ini saya nak kongsikan aktiviti makeover tuala lap.
 Nak bagi ceria sikit.
Tuala lap tangan pun nak berfashionista jugak.
Mudah-mudahan tuala ini menjadi pengelap tangan
 yang boleh berbakti kepada tuan rumahnya.
Ayuh kita mulakan!


Mula-mula saya ambil tuala lap yang dah sedia ada kat rumah untuk dijadikan panduan.
Saya ambil seluar jeans saya dari  zaman jahiliyah tu 
dan potong mengikut bentuk yang di kehendaki 
untuk di jadikan hiasan di bahagian atas tuala lap.


Ini kain yang saya sudah potong. 
Ada dua bahagian bentuk separuh bulatan.
 Malas nak fikir style urban lain, nanti tak jadi. 
Lagipun saya bukan nak join KL Fashion Week.
Buatjelah mana yang terdaya.
Kain yang no 3 itu saya potong untuk di jadikan penyangkut tuala lap ini nanti.


Terbalikkan kain (bahagian dalam tu kat luar).  
Jahit kain  ketiga tu untuk dijadikan penyangkut tuala lap ini.



Next step, ambil pin macam kat atas dan masukkan pin
 kedalam kain yang di jahit tadi untuk dapatkan bahagian luar kain.


Saya jahit lagi kat tepi tu supaya nampak kemas.
Okey tak..okeylah..anda kena terima hakikat 
bahawa saya bukanlah tukang jahit yang terror.


Sekarang ni saya cantumkan kain bahagian 1 dan 2 (bahagian dalam tu kat luar).  
Saya jahitkan bahagian yang separuh bulatan tu dahulu,
tapi tinggalkan sedikit ruang di tengah-tengah separuh bulatan tu 
untuk masukkan kain yang telah dijahit tadi sebagai penggantungnya.
Seterusnya, ambil kain tuala tadi dan 
masukkan kedalam kain  bahagian 1 dan 2 yang telah di cantumkan tadi.
Masa ini kena gunakan kreativiti untuk menyusun 
dan melipat tuala itu menjadi seakan-akan bentuk kipas.
Pin kan dengan jarum peniti supaya tuala tu tidak berlari-larian bila di gerakkan.
Kemudian jahit lurus di bawah bentuk separuh bulatan tadi .



Last sekali, jahitkan pula kain untuk sangkutkan tuala ini.
Saya jahit di sekelilingnya sekali lagi untuk nampak lebih kemas.


Dah siap. Saya sangkut kat dinding dibahagian dapur. Lepas basuh tangan, boleh terus lap.
Tuala yang warna oren tu Encik Hubby dapat free..
yang tu pun saya korbankan untuk projek makeover tuala saya kali ini.

Ada door gift tuala comel-comel dari rumah orang kenduri kawin?
Elok sangatlah tu..buat projek makeover ni..
Kawan-kawan mesti lagi kreatif..saya ni idaklah terror sangat..sekadar suka-suka je..


Sekian..
  TAke CAre!
































You Might Also Like

3 comments:

  1. kreatif.. dan comel.. boleh guna idea ni.. sebab kat umah banyak jeans yang tak guna sebab dah tak muat

    ReplyDelete
  2. blogwalking here http://familyinsurance-cancer.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. rajin dan kreatif. hasil pun superb! saya tau beli jee. huhu

    ReplyDelete