Tuesday, January 07, 2014

Doa Mama buat Syifa Hana..

by , in

Jika Mama sudah tiada kelak, Mama berharap agar Syifa Hana membesar menjadi anak yang solehah. Mama tiada harta untuk ditinggalkan untukmu nak...Kamu harta Mama yang paling berharga..Hanya pada Allah Mama memohon agar Syifa menjadi anak yang berjaya dunia dan akhirat.


Ya Allah, permudahkanlah perjalanan hidup Syifa Hana, anakku....
Jauhkanlah Syifa Hana dari perkara-perkara yang Engkau murkai.
Tunjukkan Syifa Hana jalan menuju kebaikan.
Berikanlah kefahaman kepadanya dalam urusan agama, mudah-mudahan Syifa Hana menjadi
hafizah dan dapat menyampaikan ilmunya kepada hamba-hambamu yang lain.
Jadikan Syifa Hana anak yang bijak, cerdik dan tekun dalam menuntut ilmu.
Kau lembutkan hati Syifa Hana mendengar nasihat daripada Mama dan Bapak.
Mudah-mudahan Syifa Hana menjadi penyelamat kami di akhirat kelak.
Ya Allah...Murahkan rezeki Syifa Hana dari sumber yang halal.
Ya Allah..Aku meminta ehsan Mu agar Kau berikan Syifa Hana kesihatan yang baik.
Sesungguhnya aku hamba Mu yang lemah.
Hanya pada Mu sahaja tempat aku berlindung dan mengadu.
Ya Allah..aku berharap agar perkenankan doa hambamu ini.
Amin..Ya Rabbal alamin..

Kalau ada doa untuk anak-anak jangan lupa kongsikan dekat blog Umie Sue.
Boleh kita sama-sama amalkan..
Sebar-sebarkan ilmu yang bermanafaat. Mudah-mudahan jadi panduan untuk kita.
InsyaAllah..







Friday, January 03, 2014

DIY:Cara Membaiki Laci

by , in
Laci untuk simpan baju bajan Syifa dah rosak. Tapi sayang nak buang sebab laci yang rosak tu boleh di selamatkan lagi. Mungkin usia laci yang dah mencecah 6 tahun tu dengan penggunaan yang maksimum menyebabkan roller/ roda slide tu dah patah atau pecah. Pecah ke patah? Mana satu perkataan yang betul ye?..emmm..tengokjela gambar ni.



Tu ..nampak tak tinggal separuh...Masalah aku cuma roda dengan gelongsornya aje. Yang lain no problem. Tu yang aku rasa boleh diselamatkan lagi. 




Inilah antara peralatan untuk membaiki laci tersebut.




Gambar diatas merujuk kepada drawer rail beserta slidernya sekali. Gambar pinjam Pakcik Google. Tapi samala macam yang aku punya. Boleh dapat kat kedai hardware. Bawa sekali benda ni (slide dan rail yang lama) dan tunjuk kat tauke kedai tu, sebab first time aku pergi kedai tu punyalah susah nak terangkan benda ni. Last-last aku pun tak faham apa yang aku nak sebenarnya selepas fikiran aku telah dicelarukan oleh apek tu. Apek ni tau jual je tapi nama tak tahu. Bila aku tunjuk sample ni baru dia tau. Aku beli dua set slider dengan rail maknanya dua pasangla, satu untuk kiri dan satu lagi kanan laci. Tak lupa juga untuk beli skru sekali. Takkan nak pasang guna gam kan. Kalau guna paku aku kurang yakin misi membaiki akan berjaya.



 Ayuh kita mulakan operasi! Mula-mula buka laci ni dulu. 
See?..memang susah nak buka..Dah jammed. Tapi dengan kesabaran dan usaha yang bersungguh-sungguh akhirnya menemui kajayaaan. Bak kata arwah Opah aku..berakit-rakit ke hulu, berenang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang lenang kemudian.



Keluarkan baju bajan dan kawan-kawan beliau yang berada dalam laci tersebut. Susun elok-elok atas katil. Senang nanti nak masukan semula ke dalam laci. Tak susahkan diri melipat semula.
Bila laci dah kosong, senang sikit nak angkat. Tapi percayalah  tidak semudah yang di sangka. Aku guna pliers untuk regangkan besi slide yang dah tersangkut dekat bahagian belakang laci.





Berjaya mengeluarkan laci! Yeayy to me kerana dapat tanggalkan laci itu! 
Ini pulak proses untuk membuka skru untuk tanggalkan slider yang dah patah rodanya tadi.



Proses nak memasang slider yang baru. 



Ketatkan skru pada slider. Pasang dekat lubang skru yang lama. Kalau lupa macamana kedudukan slider tu boleh tengok laci lain kat dalam rumah tu. Jadikan panduan macamana nak pasang.



Ni  laci yang dah dipasang slider tadi di kiri dan kanan.



Sekarang ni nak pasang rail laci pulak. Rail ni la nanti tempat roda nak menggelongsor dengan jayanya. Walaupun cuma roda slider je yang patah, tapi aku tetap jugak gantikan rail dan slider di kiri kanan laci untuk hasil yang lebih baik. Kalau ganti satu-satu nanti ada yang tak ngam dengan kawannya yang lama.
Pada pandangan akulah bazir tenaga je repair satu slide. Setiap orang kan lain-lain pandangan dia. Terpulanglah pada diri masing-masing. Ini kan negara demokrasi.




Pasang skru dekat lubang yang sama. Senang je kalau pemutar skru yang ada power ni. Ketiak pun tak berpeluh nak memusing skru. Dulu Yang Berbahagia Encik Hubby kata membazir je beli menatang ni. Tapi sekarang...tell me..dimanakah pembaziran itu? Where? Where? he..he..




Sekarang dah lekat rail ni meh kita *tonyoh  dengan sabun susu beras Encik Hubby. Encik Hubby dah tak pakai sabun tu sebab dia dah tak percayakan produk tu boleh memutihkan kulit dia. Jadi daripada buat tukun kat rumah, aku sapukan pada rail laci ini. Tujuannya adalah untuk melicinkan rail dan roda dekat slide tu. Jadi takdela tersekat-sekat. Kalau sayang nak guna sabun susu beras, boleh juga guna lilin ataupun minyak masak ke minyak baby ke. WD40 pun boleh sembur kat slide nak bagi licin. Pasni nak tutup laci cuma tolak di hujung jari je.
* tonyoh = to press something down on a surface so as to smoothen it (in case kalau ada Mat Saleh yang baca kan..) hekeleh..puiihh


Lompat bintang sebab dah berjaya membaiki laci yang susah untuk di buka tadi. Terus call Encik Hubby untuk berbangga dengan diri sendiri..
Amaran.!! Riak adalah satu jenayah! dan jenayah membawa padah!









Wednesday, January 01, 2014

10 Azam Tahun Baru yang Paling Popular

by , in
Year 2014, January, happy new year 2014


Hai anda yang sedang membaca blog saya..Apa khabar? Salam 2014 saya ucapkan. Sudah ada azam baru? Jika masih tercari-cari apa azam tahun 2014, masih belum terlambat lagi. Jom saya kongsikan antara azam tahun baru yang anda boleh realisasikan.

1.  MENURUNKAN BERAT BADAN
Nak kurus... Azam tahun baru yang paling popular.
Malam tahun baru sudahpun berjanji dengan diri sendiri untuk menurunkan berapa kilogram berat badan. Tambahan lagi bila tengok iklan-iklan yang tunjuk pinggang ramping kalah kerengga, semangat nak kurus semakin membara di jiwa. Masalah berat badan ini bukan sahaja di Malaysia malah di Amerika Syarikat lebih 66% daripada penduduknya mengalami masalah obesiti. Nak turunkan berat badan tu memanglah boleh..tapi haruslah menetapkan matlamat yang munasabah supaya tidak memakan diri sendiri.


2.  LEBIHKAN MASA DENGAN KELUARGA
Seringkali kita rasa masa sangat mencemburui kita. Sekejap sahaja masa sudah berlalu. Makin dikejar masa, semakin ia berlalu dengan pantas. Teringat saya kata-kata Ustaz Badli Shah dalam rancangan Cinta Ilmu, TV Alhijrah. Masa yang semakin cepat berlalu itu salah satu daripada tanda-tanda kiamat sudah dekat. 
Memang agak sukar untuk membahagikan masa bersama keluarga apatah lagi dalam keadaan sekarang kebanyakan ibu bapa keluar bekerja dan anak-anak pula pergi ke sekolah atau dihantar ke nursery. Tidak salah jika kuat bekerja, tetapi anda perlu juga meluangkan masa untuk melakukan aktiviti bersama keluarga seperti berkelah di pantai yang indah atau pergi bercuti ke tempat-tempat yang menarik. Dalam masa yang sama ia dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan dan membina pandangan positif dalam diri apabila kembali bertugas nanti.


3. BERHENTI MEROKOK
Di Malaysia jumlah perokok meningkat kepada 4.7 juta orang pada tahun lalu berbanding 3.1 juta orang pada 2007. Purata perokok di Malaysia membelanjakan sebanyak RM178.80 sebulan untuk membeli rokok.-sumber 
Kalau  sebulan pun dah beratus ringgit, setahun dah jadi beribu ringgit. Sekiranya si perokok tidak merokok selama 5 tahun, mereka dapat menyimpan sebanyak RM10,728..Fuh..bayangkan berapa banyak pulangan yang dapat kalau anda simpan dalam ASB. Namun, ramai yang masih membazirkan wang mereka dan juga mensia-siakan kesihatan mereka. Mudah-mudahan mereka sedar dan berazam untuk berhenti merokok tahun ini. Duit Selamat..diri tak mudarat.


4. MENYUSUN ATUR
Menyusun atur dan mengemas rumah adalah perkara yang memang tidak dapat dipisahkan dengan ibu-ibu. Ibarat isi dengan kuku, aur dengan tebing..Setiap hari ibu-ibu perlu berhadapan dengan proses mengemas dan menyusun. Susun pinggan mangkuk selepas dikeringkan, susun pakaian dalam almari, kemas dapur selepas memasak dan banyak lagi. Kalau nak disenaraikan di sini pasti senarainya panjang berjela. Mungkin ada yang ingin membuat transformasi besar-besaran tahun ini seperti mengemas, menyusun atur perabot dan peralatan di rumah secara keseluruhannya. 


5. BELAJAR SESUATU YANG BARU
Ramai yang membuat keputusan  untuk meluaskan pengetahuan mereka samaada untuk belajar kemahiran baru ataupun melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Mungkin ada diantara anda yang sedang merancang untuk belajar kemahiran memasak atau mendapatkan segulung ijazah pada tahun ini. Gunakan peluang dan kesempatan yang ada untuk belajar dan mencari ilmu. Secara tidak langsung ia dapat membantu memperbaiki kehidupan seharian anda pada masa akan datang.



6. MENJIMATKAN WANG
Dalam keadaan ekonomi hari ini kenaikan harga barang keperluan harian rakyat menjadi topik paling hangat di perkatakan. Cara yang paling mudah untuk berjimat ialah jangan membazir. Beli apa yang anda makan dan makan apa yang anda beli. Sentiasa survey kedai yang menawarkan harga yang lebih rendah. Mulakan perubahan dengan menabung atau membuka akaun simpanan di bank.


7. KELUAR DARI HUTANG
Ramai rakyat Malaysia termasuk golongan muda yang berhutang. Ada diantara mereka telah diisytihar muflis kerana dibebani dengan masalah hutang. Hutang kereta, hutang rumah, hutang pinjaman pelajaran, hutang kad kredit, hutang karpet, hutang kawan-kawan, hutang pinggan mangkuk dan banyak lagila.. Mungkin pada tahun 2014 sudah sampai masanya anda menetapkan matlamat untuk membayar kesemua hutang. Senaraikan berapa jumlah hutang yang perlu dibayar dan sentiasa menepati masa apabila membayar hutang. Paling penting ialah berhenti membuat hutang yang baru jika tiada keperluan untuk berhutang. Kalau asyik gali lubang tutup lubang sampai bila-bilapun akan dibelenggu dangan masalah hutang yang tidak akan selesai.


8. KITAR SEMULA
Jika anda mendapati diri anda membaling segala-galanya ke dalam tong sampah, kemudian rasa bersalah berbuat demikian, anda mungkin dapat menyelesaikannya dengan cara mengitar semula. Kitar semula sangat penting  kerana jumlah bahan buangan atau sisa yang di buang oleh kita sendiri semakin meningkat dari semasa ke semasa. Anda boleh mulakan dengan mengasingkan barang yang boleh dikitar semula antaranya seperti plastik, kaca, kertas, tin aluminium, perabot dan barang elektrik. 
Anda boleh menghantar barang yang boleh dikitar semula ke lokasi tong kitar semula atau di pusat pengumpulan barang kitar semula. Anda juga boleh membeli barang di pasaraya yang boleh dikitar semula seperti plastik dan kaca.  Ataupun tunggu je apek suratkhabar lama datang ke kawasan rumah anda. Anda boleh menjana pendapatan daripada hasil penjualan barang yang boleh dikitar semula. Walaupun tidak lumayan, tetapi pulangan yang sedikit pada anda memberikan impak yang positif kepada dunia yang kita diami.
.

9. KERJAYA - NAIK PANGKAT
Semua orang ingin berjaya dalam kerjaya yang diceburi. Anda boleh menetapkan objektif dan cara bagaimana untuk mendapatkannya. Lengkapkan diri dengan ilmu dan pengalaman seperti mengikuti kelas-kelas dan kursus yang berkaitan dengan kerjaya yang anda ceburi. Anda perlu ada perasaaan sabar dan percaya pada kebolehan yang ada pada diri sendiri. InsyaAllah..Usaha...Doa dan Tawakal =Kejayaan.

.

10. PERGI BERCUTI
Dengan gaya hidup yang sibuk, ramai yang ingin merancang percutian untuk merehatkan diri dan minda. Sebelum bercuti pastikan anda merancang kewangan supaya tidak timbul isu terlebih budget. Jika anda merancang untuk bercuti pada tahun 2014 ini, disarankan agar anda menabung seawal mungkin. Disiplin diri penting dan terus fokus pada perancangan percutian anda. Tanya ejen pelancongan untuk mendapatkan pakej promasi yang menarik. Jangan lupa untuk membuat tempahan awal tiket penerbangan dan penginapan di hotel supaya percutian yang dirancang dapat direalisasikan. Siapa tahu dengan membuat tempahan lebih awal anda mendapat promosi dan tawaran hebat daripada hotel atau syarikat penerbangan.


Tiada apa yang mustahil jika anda tentukan matlamat anda dan berfikiran positif bahawa anda boleh mencapai matlamat tersebut. 
Selamat mengerjakan azam tahun baru. Semoga berjaya!

Nota kaki: Saya bukanlah orang yang pandai..tetapi hanya berkongsi sedikit ilmu dengan kawan-kawan hasil dari pembacaan saya. Saya juga belajar dari apa yang saya tulis di sini. Sama-sama kita belajar dan berkongsi ilmu. Ilmu yang bermanafaat tak baik sorok-sorok tau ...





Wednesday, January 01, 2014

Aku dan 2014..

by , in
Aku menaip entri ini pada pukul 11.59 minit malam, satu minit sebelum bermulanya percikan bunga api dan laungan Happy New Year.  Situasi yang aku lihat di kaca TV sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

Sejenak aku berfikir tentang semua perkara yang aku ingin dikurniakan pada 2014... secara jujurnya ​​aku rasa sangat bersyukur diberikan kehidupan, masih lagi dapat menghirup udara di bumi Allah. Ya..kadang kala aku ini lupa..begitu banyak yang Allah berikan, tapi terlalu sedikit yang aku syukuri.

Setiap hari aku  menonton TV dan melihat peperangan. Anak kecil kehilangan ibu dan ayah, menangis di jalanan meminta belas ehsan. Hari-hari yang di lalui penuh dengan ketakutan, kesedihan dan keperitan. Aku melihat jumlah kemusnahan yang sedang berlaku di dunia dan aku sangat-sangat bersyukur kerana aku masih lagi berada di bumi Malaysia. Bersyukur dengan kehidupan yang serba sederhana. Bersyukur dikurniakan anak, suami, ibu, ayah, keluarga dan rakan-rakan yang mengambil berat.
Sejujurnya aku tidaklah sempurna. Dalam aku meniti kehidupan ini, aku pernah tersadung dan jatuh di sepanjang jalan kehidupan. Aku bergelut dengan banyak perkara dan aku pernah menghadapi pelbagai jenis dugaan. Namun, setiap kali aku diselubungi kesedihan, ku pujuk hati..ah..ini baru sedikit ujian untukku..ada insan yang hidupnya lebih susah daripada aku.  Aku sentiasa percaya setiap ujian dari Allah itu adalah kasih sayang Allah kepada hambanya. Semua orang pasti akan mengalami musibah dan cabaran dalam pelbagai bentuk. Itu semua telah tertulis dalam sejarah hidup kita sejak di Lauh Mahfuz.

Aku ingin 2014 diisi dengan dengan kasih sayang dan kebahagian. Aku ingin lihat Syifa membesar  dan menjadi anak yang berjaya dunia akhirat. Aku mahu berada bersama orang-orang yang sentiasa memberi inspirasi kepada diriku untuk menjadi insan yang lebih baik. Aku ingin menjadi insan yang lebih baik..InsyaAllah..


My Instagram