Kaedah Mengemas Flash Card

9:30:00 am Sha Nazri 0 Comments

Flash card Syifa yang bersepah di sana-sini. 
Letih mamanya ni nak mengutip.
Jadi kena fikirkan cara untuk bagi flash card ni tak bersepah.


Susun dulu ikut turutan abjad.


Album ni free jer, hadiah daripada YANA  anjuran Sifu Fizah
 dalam contest cabaran susun atur.
Thank you!
Lama dah album ni terperap. 
Daripada tak digunakan..baik saya jadikan ia menjadi sesuatu yang lebih menarik.


Ambil flash card yang saya susun ikut abjad tadi 
dan masukkan satu persatu ke dalam album.


 
Kalau nak baca perkataan di belakang flash card tu,
 cuma keluarkan sahaja daripada album ni.
Dah habis belajar atau main masukkan semula dalam album.


Dah siap susun semuanya dalam album ni.
Senang Syifa nak belajar dengan flash card ni, yang paling penting..tak bersepah lagi.

Flash card ni saya kenalkan pada Syifa sejak usianya 8 bulan. 
Dulu saya tunjuk kad ni tapi tak bagi dia pegang,
 takut renyuk di kerjakannya.
Tapi sekarang Syifa dah boleh pegang,
 sebab nampak dia semakin faham fungsi flash card, 
bukan untuk dimakan sebaliknya untuk belajar.
Alhamdulillah..
berkat kesabaran yang ada kalanya menjadi kurang sabar jugak. 
daripada mengenal huruf A B C, sekarang pada usia 2 tahun 
Syifa sudah boleh menyebut perkataan berdasarkan gambar pada flash card.
Mummy-mummy kat luar sana..
flash card satu benda yang wajib ada untuk anak-anak belajar sambil bermain. 
Memang sangat-sangat membantu.

Take Care!



You Might Also Like

0 comments: