Susun Menyusun Bahagian Sejuk Beku Peti Ais


2 hari lepas saya ada kongsikan aktiviti mengemas rak peti ais DISINI.
Hari ini saya nak berkongsi tentang menyusun 
bahagian sejuk beku dalam peti ais saya pula.
Bahagian beku peti ais saya ni terletak di bahagian bawah.

Wajah peti ais sebelum di makeupkan adalah seperti berikut:

Aduih..sakit mata melihatnya disitu.

Walaupun saya cuba menambahkan colour dan hue and saturation 
untuk membuat gambar ini kelihatan lebih menarik,
 tetapi ia masih lagi kelihatan busuk pada pandangan mata saya.
Jadi saya keluarkan semua barang, cuci bersih-bersih, lap 
dan hasilnya ia kembali bersinar-sinar.


 Untuk bahagian ini saya gunakan bakul transparent
 hasil tangkapan di kedai Mr DIY dan bakul hijau empat segi tu.
   Elok je diaorang kat situ. 
Muat-muat je di letakkan di sebelah bekas ais kiub yang berwarna-warni tu.

Bakul hijau tu free jer..
bekas untuk isi barang hamper sempena 
Encik Hubby memenangi pertandingan memancing. 
Sekarang saya guna untuk letak koleksi kentang sejuk beku.

Ikan yang dah siap di pack . 
Ini stok ikan untuk satu minggu. 
Dah dibersihkan dan di asingkan mengikut kategori masing-masing.

Untuk menjimatkan ruang, 
saya gunakan bekas yang boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah.
 Barulah ruang penyimpanan sejuk beku saya
 dapat di gunakan semaksima yang boleh.

Jom tengok keadaan sebelum dan selepas...



Bahagian hadapan peti ais, saya biarkan kosong. 
Baru rasa lapang mata ni tengok. 
Kalau sebelum ni sarat dengan fridge magnet, rasa sempit je tengok peti ais ni.

Di bahagian luar tepi peti ais ni pula saya letakkan magnetic whiteboard.
Ada marker pen dan pemadam untuk saya tulis stok makanan
 yang ada dalam peti ais. Bila dah habis, saya cross je. 
  Senang nak plan bila nak masak dan nak buat pembelian atau tak.

Fridge magnet tu adalah 4 ketul saya letak kat situ. Nak jugak ber FM sesekali.

Bunga seketul tu ialah sticky note untuk saya tulis
 barang yang akan dibeli nanti.
 Saya akan bawa sticky note ni ke pasaraya masa saya beli barang dapur. 

Bahagian atas peti ais saya ni sangatlah berhabuk dan berminyak.
 Bila habuk dah melekat dengan minyak..nak menyentalnya punyalah malas.
Gigih panjat kerusi nak ambil pose yang paling kiut dari pandangan atas. 
Sampai tersiku dinding..adooii..terasa macam kena renjatan letrik sekejap.
Penyelesaiannya, saya letak drawer mate. 
Kalau berhabuk cuma lap kan je dengan kain. Mudah di bersihkan.

Demikianlah ia puan-puan hikayat mengemas dan
 susun menyusun barang dalam peti ais yang dapat saya kongsikan dengan anda semua..
iye..saya idaklah rajin tahap ultraman ribut seperti sangkaan sesetengah pihak. 
Cuma nak berkongsi dengan rakan-rakan seperjuangan je.

Yang baik jadikan teladan dan yang buruk tak mo ambik..
buang jauh-jauh ke dasar lautan..
Hey..jangan! jangan buang kat laut..nanti tercemar hidupan akuatik kita..

Okey dah habis..
Take Care !


























2 comments:

  1. white board tu cantik... beli kat mane? rm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Whiteboard tu bli kt DAISO,bli dh lama..x igt rm brape..

      Delete




My Instagram