Coklat Cadbury dan Dato' Siti

10:50:00 pm Sha Nazri 1 Comments


Umum mengetahui tentang coklat Cadbury yang dah bertukar status sekarang ni..
Dulu single sekarang in relationship.
 Eh..bukan status yang itula..status lain.
Dulu haram sekarang halal.

Saya percaya ada yang keliru termasuk diri saya sendiri.
Betul ke dah halal??..

Iye..dah halal, dah dapat confirmation daripada JAKIM.

Bila dah ada lesen JAKIM yang mengesahkan halal,
 apa lagi kita nak ragu. Kan Janet kan..kan.

Tapi ada juga suara-suara yang mengatakan ini semua adalah redbull!
Mereka yang terlibat telah mempermainkan perasaan umat Islam di Malaysia. 
Macam chipsmore,
kejap ada kejap takde..kejap cakap haram kejap lagi cakap halal.

Ini bukan saya cakap tapi ada orang cakap 
“kita kena saman Syarikat Cadbury atas dasar telah menjadikan
rakyat Malaysia hilang keyakinan terhadap produk coklat yang yang ada logo halal di pasaran".

Orang Islam kalau bab solat tak bertempik macam ni, 
tapi kalau bab makanan halal haram jangan sesekali di cabar.
Camtulah..

Begitulah sedikit sebanyak situasi yang dapat saya gambarkan 
bila mana coklat Cadbury tengah haram dulu.
 Kecoh kat media, kedai kopi, malahan di pasaraya yang berdekatan.

Saya juga turut merasa terkesan dengan perkara tersebut.

Sehinggalah suatu hari saya sendiri melihat iklan Cadbury
 yang bercirikan islamik di You tube.
Kisah seorang bapa yang berkopiah membawa pulang coklat Cadbury ke rumah.
 Si isteri yang berhijab kelihatan ragu-ragu untuk menjamahnya, 
tetapi segera di yakinkan oleh si suami bahawa coklat Cadbury sekarang di yakini halal.

Suatu hari, saya membeli barang dapur di pasaraya. 
Saya terlihat deretan coklat Cadbury di rak.
Dulu sebelum timbulnya isu coklat Cadbury haram,
 saya memang suka makan coklat Cadbury, terutamanya jenis Black Forest.
 Tergerak hati untuk membelinya.
Tapi saya teragak-agak nak beli atau tak.

Memori saya kembali mengimbas berita tentang pengharaman coklat Cadbury.
 Walaupun saya telah beberapa kali melihat
pengunguman di kaca TV mengenai status halal coklat Cadbury,
 tetapi hati saya masih ragu-ragu untuk membeli coklat tersebut. 
Akhirnya saya meletakkan coklat itu semula.

Sehinggalah saya melihat iklan coklat Cadbury yang terbaru di TV.
Iklan yang menampilkan Dato' Siti makan coklat Cadbury 
dan menyanyikan lagu berentak catchy dengan mood happy go lucky.
Suka pulak lagu yang dinyanyikan oleh Dato' Siti dalam iklan tersebut. 
Rasa tak puas nak dengar lagi. Macam best jer.

Hati saya mula berkata, kalau Dato' Siti makan coklat Cadbury, 
maknanya coklat Cadbury ni boleh diyakinilah kehalalannya.

Wah..hebat sungguh pengaruh Dato' Siti kan..
Sekejap je saya boleh berubah fikiran.

Tapi saya teringat kata-kata seorang ustaz,
 kalau kita ragu-ragu tentang kehalalannya lebih baik tinggalkan.

Hmm..anda pula bagaimana? 
Ada yang dah makan coklat Cadburry selepas bertukar ke status halal ni?

Apapun Dato' Siti memang comel dan cantik bertudung purple.

Take Care!



You Might Also Like

1 comment:

  1. kalo jakim dh sahkan halal..
    tanpa was2 lg blh makan..
    hehe

    ReplyDelete