DIY: Alif Ba Ta Flashcard




Kebanyakkan ibu-ibu mesti dah tahu flashcard memainkan peranan
 yang penting dalam pembelajaran awal kanak-kanak.

Hari ni tak nak cakap panjang lebar. 
Tutorial yang super duper simple. Rasanya semua orang boleh buat.

Saya nak DIY flashcard Alif Ba Ta untuk Syifa.
 Memang mudah kalau beli sahaja di kedai, tapi saya rajin nak ber DIY hari ni. 
Tak susah pun, cuma makan masa sikit nak buat. 
Harapnya usaha mama Syifa ni berbaloi 
dan mudah-mudahan anak mama dapat membaca dan hafal Quran
 dengan lancar suatu hari nanti. 
InsyaAllah.

Okey, sekarang masa untuk buat Alif Ba Ta Flashcard.



Saya nak kongsikan satu blog yang sangat-sangat bermanafaat untuk kita semua.
 Blog dari negara jiran kita, Indonesia. 
Boleh jenguk DISINI.

Dekat blog ni kita boleh jumpa banyak printable huruf A B C, 1 2 3, 
bahasa arab, bahasa Melayu dan paling best doa-doa 
yang boleh di jadikan panduan dan hafalan untuk anak-anak. 
Oh..saya sangat teruja bila ada blogger yang kongsikan  
ilmu macam ni untuk manafaat kita bersama. 
Semoga dia mendapat ganjaran dari Allah di atas usaha murni beliau ni.

Ini bukan iklan yang saya terima bayaran, 
 ikhlas dari hati saya..untuk kita sama-sama berkongsi.


 Mula-mula saya print dulu huruf Alif Ba Ta ni.
 Kalau print dengan kertas bersaiz A4, muat untuk 2 keping flashcard.



Saya suka sebab flashcard ni ada huruf hijaiyah dan juga
anak boleh belajar mengenal baris atas, baris bawah dan baris depan.



 
Sapukan gam dan cantumkan 2 keping flashcard menjadi satu. 
Maknanya bahagian hadapan ialah huruf dan bahagian belakang huruf yang ada baris.



Dah siap flash card.
 Lepas ni bolehlah dijadikan jadi bahan belajar untuk anak.


Take Care!















1 comment:




My Instagram