Homemade Jeruk Ikan Masin



Teringin nak makan ikan masin jeruk, tapi..tapi apa ya?
Tapi yang ada ikan masin je kat rumah.
Ikan masin jeruk atau ikan pekasam makan dengan nasi panas-panas..yumm..
makan dengan ulam pulak tu, memang konsep kampung habislah…

Tapi kat rumah ada ikan masin jer..
Kalaulah ikan masin kering tu boleh bertukar jadi ikan masin jeruk..

Light bulb! Apa kata buat ikan masin kering tu jadi ikan masin jeruk.



Mula-mula keluarkan ikan masin dari plastik bungkusannya.



Lepas tu buang kepala ikan masin tadi.



Ikan masin yang telah di asingkan.
Nampak macam kejam je kan gambar ni.



Sebelum itu ikan masin kenalah dibersihkan terlebih dahulu.



Dah cuci ikan masin tu masukkan air panas di dalam bekas.
Pastikan semua ikan masin terendam di dalam air.



Saya masukkan beberapa keping asam keping ke dalam bekas tadi.
Nak bagi rasa masam ala-ala ikan jeruk gitu.
Biar kat luar sampai air panas tu sejuk.



Dah sejuk bolehlah tutup bekas tadi.
Saya simpan dalam peti ais untuk tahan lama.

Jeruk ikan masin versi saya ni saya dah goreng lepas 24 jam proses tadi di lakukan.
Bila goreng memang rangup dan rasanya lemak-lemak masin. 
Masam tu ada rasa sedikit, mungkin sebab asam keping saya tak letak banyak
 dan tempoh saya simpan pun tak lama sangat.

Saya suka sebab rasa masin ikan masin ni dah kurang,
 sesuai untuk mereka yang tak suka makan masin.
Tak sampai seminggu jeruk ikan masin ni dah habis stok..
















1 comment:




My Instagram