Fail Lama Jadi Baru

9:30:00 am Sha Nazri 2 Comments


Saya sudah kembali mengisi kekosongan hati anda di hari yang indah ini.
Hehehe..begitu puitis mukadimah saya..
Saya nak berkongsi Gong Xi Gong Xi Ni (hihi..tempias tahun baru Cina) 
cerita tentang fail lama yang agak uzur 
yang telah di make up menjadi sebuah fail 
yang boleh di abadikan untuk kegunaan 
menyimpan dokumen saya selepas ini.
Lebih kurang macam fail yang saya cerita DI SINI.



Fail ini Encik Hubby ambil dari ofis dia. 
Memang dah lama saya request kat Encik Hubby 
kalau ada fail yang dah tak di gunakan cepat-cepat booking 
untuk bawa balik rumah. 
Haha..akhirnya wish list saya terlaksana jua. Amin..


 
Beginilah rupa fail yang saya ceritakan tadi sebelum ia di baik pulih.


Sebelum nak pakaikan fail ni dengan baju yang baru, 
saya perlu tanggalkan dulu setter pada fail.
Tu yang macam besi tu setter la kan nama dia. 
Kalau salah tolong maafkan saya.. 
Jangan serang saya dengan nama unknown or anonymous lah ye..
tak rock la kak..cam baling batu sembunyi tangan..
eh..ada kaitan ke dengan peribahasa tersebut?
Saya tanggalkan setter ni menggunakan pemutar skru jenis flat..
Tolak besi setter tu dengan berhati-hati.
 Agak mencabar juga situasi tersebut,
 tapi dengan kesungguhan dan ketabahan hati, akhirnya ia membuahkan hasil. 
Dah macam tagline usahawan industry kecil dan sederhana SME pulak kan..
Dah tanggalkan setter tu sila simpan, jangan buang dulu ye..Simpan elok-elok.

Sekarang ni ambil kertas pembalut yang cun tu 
dan mulakan proses meng adjust kan kertas dekat fail tersebut.


 Lepas dah ukur mengikut lebar dan panjang faill, saya potong lebihan kertas pembalut tadi.


Seterusnya, untuk memudahkan proses membalut fail, 
saya gunakan klip macam ni untuk kepitkan kertas pembalut 
supaya ia tetap pada kedudukannya. 
Takdelah kertas pembalut tu tersenget nanti.


Saya gam di sebelah bahagian fail,
 guna berus macam ni supaya sapuan gam menjadi rata.


Cik Syifa pun tak ketinggalan nak menolong.
Ada jer si kecik rambut gulung ni enterframe kan..

Lepas gam, balut kan fail tersebut dengan penuh kasih sayang. 
Ratakan kertas pembalut supaya tak terdapat gelembung-gelembung udara di atasnya.
Potong bahagian kertas pembalut dekat tempat yang kita nak letakkan setter tu nanti.

Selesai membalut kini kita ada misi yang harus diselesaikan.
Bagi melengkapkan fail ni, sediakan tukul besi.
Masukkan kembali setter yang ditanggalkan tadi ke tempat asalnya.


Bila kedudukannya dah di yakini sesuai 
barulah gunakan tukul besi tadi dan ketuk setter tu 
untuk meratakan dan secure kan kedudukannya.
Untuk keselamatan, pastikan setter tu rata dan tak bergerigi. 
Kang sangkut pulak kat baju..dah carik baju kurung kerawang-kerawang..


Fail yang dah siap di balut. Inilah hasil titik peluh sendiri.
Tak rugi kan bersusah payah dahulu, bersenang-senang kemudian..
yang penting tak kuar satu sen pun duit dari tabung ayam.

Dengan ini saya berbesar hati mengumumkan bahawa 
kos untuk membuat fail lama jadi baru adalah K.O.S.O.N.G.

 Fail = Percuma (kutip kat ofis)
Gam = Dah ada kat rumah
Klip = Dah ada kat rumah
Tukul Besi = Dah ada kat rumah
Kertas Pembalut = Guna mana yang ada kat rumah
Pisau pemotong = Dah ada kat rumah
Berus = Pinjam Encik Hubby
Jumlah Keseluruhan= Tiada.


Sebagai penutup mari kita imbas kembali fail sebelum dan selepas di makeover.


Take Care!








You Might Also Like

2 comments: