TIPS: Simpan Cili Kisar

Sejak saya menjadi mama kepada Syifa, 
saya jarang masak makanan yang pedas giler. 
Saya memang seorang yang sukakan makanan pedas. 
Boleh dikatakan cili padi memang wajib ada..itu zaman dulu..

sekarang ni kena sesuaikan dengan citarasa Encik Hubby dan Cik Syifa. 
Dua beranak ni tak makan pedas.

Tapi adakalanya saya teringin jugak buat sambal ikan bilis atau sambal telur. 
Dah namanya sambal kan kena letak cili. 
Sambal sudah semestinya bukan menu untuk Cik Syifa. 
Untuk saya dan Encik Hubby.

Cili kering ni biasa saya blender dalam kuantiti yang sedikit.
Blender banyak-banyak pun bukan selalu masak guna cili kisar.

Walaupun blender sikit, tetap jugak ada lebih kan.
 Bakinya saya simpan dalam bekas tipuware macam kat bawah ni.

Nak bagi tahan lama dan tak nak cepat berkulat, 
saya simpan dalam tempat sejuk beku.

Tapi ada masanya saya ni manusia biasa..tak sunyi daripada melakukan kesilapan..
lupa nak keluarkan cili kisar awal-awal, terpaksa menunggu cili kisar yang beku ni nak cair.
 Puaslah rendam dalam besen yang berisi air panas..sampai mood nak memasak pun hilang. 
Tak pun cakar guna garfu supaya cili beku tu dapat di keluarkan.
 Sampai camtu sekali..he he
Oleh itu, saya telah mengambil langkah drastik
untuk menukar cara saya simpan cili kisar sebelum ini.


Saya isikan cili kering yang telah di kisar tadi ke dalam bekas kiub ais 
yang boleh didapati di mana-mana pasaraya berdekatan dengan rumah anda. 
Yang  ni saya beli kat Giant.
Lama dah..beli 2 tahun lepas untuk letak frozen food Cik Syifa.



Dah siap letak cili kisar cantik-cantik, cantik ker..
sebab nak ambik gambar ha.. ha..
gigih mengelap kat tepi-tepi yang comot tu.
Kang nampak comot sangat geli pulak para penonton blog ni menengoknyer. Hi..hi..



Simpan dekat tempat sejuk beku dalam peti ais.


Antara kebaikan yang boleh diperolehi daripada tips di atas:

Siap buat dalam peta minda lagi supaya mudah di hafal.. haha..



Take Care J

















3 comments:

  1. Betul² klu nak simpan kat peti beku...:)
    Singgah pagi.....

    ReplyDelete
  2. wah, manrik.. saya ada jgk cari bekas tu dl..tp x jumpa plak.. blhla nti p cari lg..

    ReplyDelete
  3. menarik betol..
    xprnh terfikir nk wat camni.. hihi..
    pasni blh simpan camni laa

    ReplyDelete




My Instagram