Makeover Almari Kasut

Cerita pasal almari kasut lagi.
Kepada yang tak jemu membaca almari kasut journey, terima kasih saya ucapkan. 
Kepada yang terlupa cerita episod pertama dan kedua,
 silalah ke SINI dan SINI untuk mengulangkaji.

Selepas gagal dalam misi makeover yang lepas, 
saya terus mengambil ikhtibar daripada kegagalan tersebut.
Saya kongsikan makeover almari kasut untuk tatapan 
pembaca yang sudi jalan-jalan makan angin kat sini...

Mula-mula sekali, saya gosok permukaan papan almari dengan kertas pasir halus.


Pastu lap habuk dan bendasing kat permukaannya dengan kain lembap.
Ni bahagian atas rak kasut..dulu saya tampal dengan sticker paper, bila dah peel off jadila camtu rupanya..


Alat untuk mengecat almari kasut.
Antaranya, berus pelbagai saiz, sarung tangan, kertas pasir dan 
yang penting cat.


Cat yang saya gunakan. 
Cat ni khas untuk kayu dan juga besi.
Harga RM19.00, beli kat kedai hardware.
Tapi sebab saya adalah sweet talker punye customer, 
Ah soh yang bertindak sebagai tokey kedai cat ni bagi diskaun 10%.
Warna: Glossy Black


Mula-mula kacau dulu cat bagi adunannya sekata.


Sapu cat pada permukaan yang hendak di cat.
Macam atas ni saya cat pintu almari kasut yang tak sempat nak
di habiskan dalam episod spray paint yang lepas.

Pastikan cat tak meleleh-leleh kat berus masa sapu cat tu, kalau tak nampak comot.
Tak cantik.
Saya cat 3 lapisan. 
Selepas lapisan pertama, biarkan dulu cat kering, 
kemudian baru cat lapisan yang kedua, biar kering dan last sekali lapisan yang ketiga.
Cat 3 lapisan supaya cat akan tahan lama, hasil lebih kemas dan warna lebih menarik.


Takde masa nak basuh berus cat?
Saya masukkan je dalam dua lapis plastik zip lock dan simpan dalam peti ais.
Make sure plastik zip lock tu di seal kan, rapat-rapat. Kalau tak..habis peti ais bau cat.
Cara ni akan membuatkan berus cat tak kering dan keras melengkung 
bila nak digunakan dalam jangka masa yang singkat.


Proses pengeringan untuk lapisan cat yang ketiga.


Sementara menunggu cat kering, saya makeover pulak rak almari kasut ni.
Bahan-bahannya gunting, double solitape dan drawer mate.

Lepas cat kering, pasang dulu rak yang telah di lapik dengan drawer mate.
Lepas tu pasang pulak pintu almari kasut.

Dan hasilnya...

Rak yang telah siap di pasang.


Boleh susun kasut kat dalam ni.
Nak letak kat dalam rumah pun dah tak segan dah.


Dan inilah rupa almari kasut saya
 sebelum dan selepas di make over.





TaKe CAre!













No comments:

Post a Comment




My Instagram