Sup Brokoli yang Menenangkan

9:00:00 am Sha Nazri 2 Comments


Beberapa hari yang lepas saya di serang batuk dan selsema.

Ohh..kalau dua sekawan ni datang menyerang, 
memang saya rasa serba tak kena.
Hidung sebelah tersumbat, mata berair..
walaupun takde perkara sedih yang berlaku pada ketika itu.
Kalau dulu masa pegi keje, dalam LRT, ada yang pandang-pandang, 
jeling-jeling bila tetiba tengok saya mengalirkan airmata.

“ Dia ni tetiba nangis..mesti gaduh dengan laki ni..”

  Ke situ pulak Kak Jemah..

Saya kalau selsema memang tahap hover.
Airmata keluar macam lepas tengok nasib Jang Geu Rae  
yang kena buli dalam drama Korea- Incomplete Life.
Campur lagi dengan bersin bertubi-tubi. 
Dah boleh buat ringtone handphone.

Tu baru alkesah saya selsema. Belum lagi masuk cerita batuk pulak..
Yang tu next time la..

Setiap penyakit kan pasti ada penawarnya.
So..jangan merungut ye Sha…Ujian dari Allah..
Ingatan untuk diri sendiri..

Bila time selsema dan batuk, badan rasa kurang selesa.
Selera makan pun kurang.  
Sup menjadi pilihan utama saya.

Sup brokoli..
 menjadikan saya lebih tenang dan relaks.


Sup brokoli di tambah dengan sayur-sayuran lain, 
dapat mengisi perut kosong saya.

Bahan-bahan nak buat sup ni simple je.
3 biji bawang besar (hiris)
2 ulas bawang putih (ketuk)
Seinci halia (ketuk)
Secubit serbuk lada hitam
½ kiub ayam/ ikan bilis
1 biji telur
Sayur-sayuran:
Brokoli, carrot, bunga kobis, tomato.

Ikut suka nak letak sayur apa..Tapi brokoli wajib ada. 
Kalau takde brokoli, letak sawi pun boleh..tapi nanti kena tukar tajuk.. 
jadi sup sawi lah pulak.

Cara nak buat senang sangat.
Kalau tak gigih nak masak, resepi ini memang sangat di rekemenkan.

Cara-caranya:
Masukkan bawang besar, bawang putih, halia, serbuk lada hitam
dan kiub ayam/ ikan bilis dalam periuk yang berisi air.
Bila dah mendidih masukkan carrot, dan bunga kobis. 
Pastu masukkan pulak brokoli.
Kemudian, pecahkan 1 biji telur, kat tengah-tengah sup tu.
Bila dah hampir masak baru masukkan tomato last sekali.
Kalau tomato masuk awal-awal nanti jadi lembik. Tak cantik…
Pastu boleh perasakan dengan garam.
Hiaskan dengan cili padi.


Cili padi ni hiasan je, lepas amik gambar, cili simpan balik. ekekek..

Jangan lupa ye, orang batuk dengan selsema...
 elakkan minuman berais dan bergas, makanan pedas dan berminyak. 

Take Care
















You Might Also Like

2 comments:

  1. bestnyer resepi ni... sesuai sangat untuk anak2... tq for sharing sha...

    ReplyDelete
  2. selalu gak buat cemni... sodap..

    ReplyDelete