Ruang Dobi Yang Kos Rendah


Hai semua…
Saya kembali dengan membuat sedikit perubahan 
untuk ruang dobi di rumah saya.

Ruang Dobi Sebelum ni saya terletak di dapur, 
betul-betul dekat sebelah dapur gas dan mengadap sinki.

Memang sempit..
Kalau sorang basuh pinggan kat sinki,
 sorang lagi nak basuh baju, berlaga punggung la nampaknya.

Ruang mendobi baru saya ni lokasinya 
dihadapan pintu masuk masterbedroom
dan di laluan masuk ke bilik air.

Rumah comel, otak kena berpusing 360 darjah 
untuk mencari penyelesaian kepada ruang yang ciput tu. 
Hanya ruang ini sahaja bagi saya 
yang paling sesuai untuk meletakkan mesin basuh.

Kos rendah je..
sebab saya menggunakan semua peralatan 
dan barang-barang yang ada di rumah.

Rak yang saya pasang kat atas mesin basuh tu
saya gunakan rak DIY yang dibelah dua.
Potong dengan gergaji..bukan belah dengan parang ye.

Lebih kurang macamni la bentuk rak tu, cuma warna je lain.
Bila dah potong menjadi dua, 
saya dapat dua rak yang boleh di gunakan untuk letak barang lain.


Atas rak ni saya letak bakul-bakul 
supaya nampak lebih teratur dan kemas.


Kat bahagian yang pertama ni, saya letak wayar untuk extension plug.
 Kalau berjurai kat bawah nanti abislah Cik Syifa buat tali skipping.
Berus mencuci pulak saya masukkan dalam satu bekas.


Bahagian ke dua pulak saya letak kotak yang ada 
lilin, ubat nyamuk, lighter dan lain-lain yang berkaitan.
 Senang nak cari kalau blackout. Blackout tu memang jarang berlaku..
Kalau dalam keadaan kecemasan, dah tau nak cari kat mana.

Tapi agak bahaya kan simpan kat sini, nanti kena cari tempat yang berkunci. 
Buat masa ni Syifa belum cukup tinggi nak capai benda kat atas rak ni, 
cuma takut kalau ada anak buah datang, bahaya..main api pulak.

Botol spray letak dalam satu bekas.
 Ni spray untuk elak kucing poo poo kat depan rumah
 dengan spray untuk iron baju.
Berus baju pun letak sekali dalam tu.


Bahagian yang ketiga pulak satu bakul pink tu diisi 
dengan sabun basuh baju. Bekas sabun basuh baju tu saya recycle, 
daripada balang plastik gula-gula cadburry.
Pastu ada botol Vanish - 
sangat penting untuk hilangkan kotoran degil kat baju kaler putih
 dan juga fabric softner Daia untuk baju lebih wangi.
Selain tu ada spray untuk nyamuk, 
spray Dettol untuk hilangkan bau yang kurang menyenangkan 
dan WD40 untuk kegunaan ketika diperlukan.


L shape bracket ni satu-satunya barang yang saya beli 
untuk ruang dobi saya ni
Harganya kalau tak salah dalam RM3 - RM4.
Wall bracket dengan rail yang saya pasang bawah rak ni
 untuk letak hanger dan penyepit baju.
Selain itu, ia berfungsi sebagai tempat gantung
untuk baju yang belum cukup kering untuk disimpan.

Sebelum ni bracket dengan rail ni tempat asalnya 
di dalam bilik air untuk gantung tuala.
 dah berkarat... 
Mula-mula saya pindah kat rumah ni memang dah berkarat kat situ.

Saya spray paint wall bracket dengan rail tu dengan warna chrome.
Lepas sembur spray paint, barulah nampak berkilat.


Bakul kat tepi mesin basuh ni untuk kumpul semua baju-baju kotor.

Kesimpulannya, saya suka dengan ruang dobi yang baru ni,
sebab bagi saya, sangat praktikal
nak menguruskan pencucian untuk baju-bajan kat rumah saya.
Mudah nak merendam pakaian kotor,
baju yang direndam dalam baldi boleh diletakkan dalam bilik air.
Pastu saya rajin nak membasuh sebab dekat dengan bilik sendiri.

Ni je yang terdaya nak buat sekarang ni.
Maklumlah rumah comel..
Take Care!
























6 comments:

  1. Suka idea tempat sangkut hanger tu..

    ReplyDelete
  2. Kat mana nak beli bakul yg ada tayar boleh tarik tu?

    ReplyDelete
  3. Owh bakul roda tu, lama dh sy beli..bli kat tesco Ampang

    ReplyDelete
  4. salam sis bakul roda tu beli katmna sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam..bakul roda tu bli kt tesco Ammpang..taun 2012 bli bakul tu..lama dh..

      Delete




My Instagram