Tips: Elak Kucing Membuang Poo Poo Di Depan Rumah Jiran

5:29:00 pm Sha Nazri 3 Comments

AMARAN KERAS:
Artikel ini mengandungi unsur-unsur yang boleh mengganggu emosi, 
unsur suspen dan mengejutkan tetapi tidak berlebihan;
serta parasit berbahaya yang boleh menyebabkan jangkitan Toksoplasmosis.
Jangan baca ketika anda sedang makan karipap, nasi lemak atau makanan yang lain.

Cerita bermula di sebuah tempat....

Sejak akhir-akhir ni, bila buka je pintu, 
nampak selonggok hasil buangan kucing depan pintu grill rumah saya. 
Lepas 2 hari  dia buat lagi selonggok..
Baunya haduyai..pening..

Disebabkan bau yang tak tertanggung lagi, 
saya meng offer kan diri membersihkan poo poo kucing tu.

Makcik cleaner pun tak naik-naik dah seminggu..
takut nanti ada jiran dan anak-anak jiran yang terpijak,
 bertambah banyak  printed tapak kasut taik kucing. 

Selain daripada itu, abang pos laju yang datang 
menghantar bungkusan ke rumah saya juga 
kemungkinan akan memberikan tanggapan yang negatif terhadap saya.

Itu bulan lepas..
sebelum ni kesabaran saya hampir menipis
 bila si kucing yang dikenali dengan nama Zack (bukan nama sebenar) 
telah membuang betul-betul di hadapan pintu rumah saya.

Ini sudah melampaui batas. 
Banyak-banyak rumah, kenapa rumah saya yang menjadi pilihan dia.
Why..why oh why..tell me why!!

Mungkin dia rasa sayalah orang yang 
paling rajin dalam bab membersihkan ni.

Melalui sumber-sumber yang boleh di percayai, 
saya pun mula membuat penyelidikan tentang cara 
nak mengelak si Zack ni menjadikan depan rumah saya ni sebagai tandas awam dia.

Perkara yang mula-mula sekali, 
mestilah kena bersihkan dulu poo poo si zack ni.


Saya cuci dengan campuran Clorox dan sabun basuh baju
 supaya bau busuk tu dapat dihilangkan.
 Spraykan kat tempat yang kotor tu, pastu lap.

 Saya tak boleh lah nak jirus sebaldi air, 
sebab saya tinggal kat rumah apartment, kalau air mengalir ke bawah,
nanti bising pulak jiran kat bawah tu.

Ada beberapa tips yang saya baca dan cuba
 untuk elakkan kucing daripada dating membuang lagi di tempat yang sama.

Antara tips yang saya cuba ialah:

Campurkan baking soda dan cuka kedalam air.
Masukkan dalam botol spray dan spraykan di sekitar 
kawasan yang selalu kucing buang poo dia.

Keputusannya: Tidak Berjaya
Saya spray semalam, pagi tu saya nampak dah ada dia buang depan rumah.


Cara yang kedua, saya gunakan lada hitam biji.
Rebuskan dalam periuk.
Air rebusan lada hitam tu masukkan ke dalam botol spray.
Spraykan di tempat yang menjadi feveret si kucing tu membuang.

Keputusannya: Kurang Berjaya.
Lepas 3 hari di datang balik. 
Kali ni jauh sikit dia buang kat depan rumah jiran saya pulak.

Picture: Google

Last sekali saya masukkan je Clorox Citrus Blend 
yang dicampur dengan air dalam botol spray.
Clorox ni ada bau oren, bau fresh je bila sembur.


Dah seminggu, nampaknya cara yang last ni berhasil.
Tapi semburan ni tak boleh terhenti setakat sekali dua je.
 Kasi sembur hari-hari barulah kejayaan dapat dicapai. Hehe..

Bila saya google, rupa-rupanya kucing ni 
tak sukakan bau-bauan buah-buahan citrus macam limau dan lemon.
Lagi satu, tempat yang selalu kucing buang tu kena 
bersihkan sampai takde bau poo poo kucing tu lagi.

Kalau bau poo poo tu masih ada lagi,
 memang kucing akan datang lagi dan lagi dan lagi di tempat yang sama.

Satu lagi cara nak elak dari berlaku perkara yang sama,
  gunakan cat repellent.
Yang ni saya tak jumpa lagi dan tak tau kat mana nak beli.
Kalau ada sesiapa yang pernah cuba, bolehlah share nanti.

Encik Hubby cakap, kalau dia jumpa suspek utama 
yang buang poo poo kat situ, siaplah dia nak tangkap dan bawa ke muka pengadilan.

Masalahanya sekarang, si kucing  
ataupun dikenali dengan Zack bukan nama sebenar ni 
amat bijak mengatur strategi.
Tak pernah nampak kelibat dia membuang kat depan rumah saya.
Tau-tau je pagi-pagi buka pintu, dah ada selonggok kat situ.

Kucing siapa? 
Tu masih menjadi tanda soal..






















You Might Also Like

3 comments:

  1. Oooo... rupanya kucing suka membuang di tempat yang sama ye... patutlah setiap kali kucing di sekolah saya membuang, selonggok dia buang di sebelah tempat duduk saya, selalu....... nanti saya bagitau pekerja pembersihan cara elak kucing buang... tq for sharing!

    ReplyDelete
  2. hehe bese la kucing kan suka membuang merata2.. tp kucing sy sendiri kt rumah membuang dlm toilet. senang cte trus jirus je.

    ReplyDelete
  3. Aduhh sama kes mcm rumah sy. Sembur dgn clorox biasa je tp kurang brrjaya. Lada hitam pon xberjaya. Last2 jiran depn rumah yg tolong tabur serbuk kari.. Nmpk berkesan . dah dua minggu xnmpak. Tp clener xblh la sapu serbuk kari tu .

    ReplyDelete